Volkswagen Arteon – tre snabba från provkörningen

Volkswagen ska kliva upp ett steg på premiumhyllan och lanserar därför nya modellen Arteon. Hur bra är den egentligen? Mikael Stjerna har begett sig ner till Hannover för att ta reda på det.

Hej Micke! Volkswagen Arteon i Hannover. Är det en Passat i finkläder du kör?

– Hejsan! Nej, den känns som ett steg bort från Passat, men verkligen inte lika långt bort som Phaeton som i stället var ett kliv åt Bentley-hållet mer än åt VW-hållet. Arteon känns som en egen modellserie.

– Den känns dock fortfarande mycket Volkswagen på alla sätt och vis, utom ett, nämligen prislappen.

Jaså? Är den så… billig?

– Instegspris på 435 000 kronor för 240-hästarsdieseln och 490 000 kronor för 280-hästarsbensinaren som är de två maskiner som är aktuella för tillfället. Går att beställa redan nu och kommer till Sverige efter sommaren. Senare kommer en 190-hästardiesel som lägger sig hundralappen under 400 000 kronor.

Ja, det var rätt mycket stålar det. Men hur upplevs den då?

– Som en väldigt stor bil. Den går skönt mycket tack vare den långa hjulbasen, men bakåtsikten är nästan obefintlig. Arteon känns inte heller speciellt praktisk som familjebil, trots sin gigantiska halvkombibaklucka. Lasttröskeln är hög.

Vi tackar Mikael Stjerna och ser fram emot hans provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld. Där berättar han allt om Volkswagens nya flaggskepp Arteon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!