Volkswagen börjar återkalla miljontals bilar i januari 2016

Ännu ingen information om hur tekniska lösningarna ser ut, men vad vi däremot får reda på är att Volkswagen tänker börja åtgärda manipulerade dieselbilar i januari 2016 – om tyska myndigheter godtar deras plan.

Volkswagens nya vd Matthias Müller, som plockades från Porsche när Martin Winterkorn avgick för ett par veckor sedan, berättar för Frankfurter Allgemeine Zeitung att med start i januari 2016 har de för avsikt att påbörja återkallelserna av de fordon som berörs av skandalen med utsläppsfusk. Hela 2016 kommer att gå åt för att åtgärda bilarna som enligt Matthias Müller uppgår till 9,5 miljoner exemplar, inte elva miljoner som tidigare meddelats. I antalet ingår Audi, Skoda och Seat – utöver Volkswagen.

Tyska myndigheters krav på Volkswagen har varit att senast i dag, 7 oktober, presentera planen för hur de ska åtgärda bilarna. För att återkallelserna och åtgärderna ska påbörjas i januari nästa år måste alltså myndigheterna först godkänna vad Volkswagen presenterar för dem.

– Accepteras de den, då beställer vi delarna, säger Matthias Müller till Frankfurter Allgemeine Zeitung.

I går kunde du på teknikensvarld.se läsa om att Volkswagen har haft uppe för diskussion så pass drastiska åtgärder som att ersätta kunderna med nya bilar. Det är dock inget som Matthias Müller uttalar sig om. Enligt honom är det framför allt en uppdatering av mjukvaran som är aktuell, men att vissa bilar kräver större, mekaniska ingrepp. Det kan handla om montering av tillsatssystem eller liknande.

– Om det krävs, så bygger vi om. Naturligtvis är det gratis för kunden, säger Matthias Müller.

LÄS MER: Allt om dieselgate

Han påpekar också att det krävs åtskilliga miljarder för att återställa bilarna och för att kunna hantera de bötesbelopp som väntar företaget, och att de därför måste genomföra åtstramningar i affärsverksamheten. Han vill skjuta på investeringar i maskiner och infrastruktur, samtidigt som prestigeprojekt som en ny generation av lyxbilen Phaeton behöver granskas, likaså behöver koncernen titta över lyxbilsmärkena. Volkswagen har en del sådana i sin portföljd, bland annat Bentley och Lamborghini men framför allt Bugatti. Känslan är att Porsche, en av de stora stöttepelarna i VW-koncernen, inte behöver observeras lika intensivt.

Även företagets engagemang i fotbollen kommer att ses över. Volkswagen är djupt förankrade med hemmalaget VfL Wolfsburg men också i Audis hemmalag FC Ingolstadt 04 samt äger aktier i bland annat mästarlaget FC Bayern München och sponsrad andra Bundesliga-lag så som Hamburger SV och FC Shalke 04.

– Vi kommer att vända på varje sten, säger han.

Han berättar också i intervjun om att Volkswagen ännu inte har märkt av en eventuellt svagare orderingång.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!