Volkswagen C Coupé GTE – en blandning av Passat och Phaeton

Volkswagen visar konceptbilen C Coupé GTE – en lyxig laddhybrid som ska fylla luckan mellan Passat och Phaeton.

I mars visade Volkswagen upp konceptbilen Sport Coupé Concept GTE på bilsalongen i Genève. Med den modellen låg fokus mer på sport än lyx. Med den nya konceptbilen C Coupé GTE är det dock tvärtom.

Totallängden mäter hela 507 centimeter vilket är 20 centimeter än Sport Coupé Concept GTE. Bredden är 190 centimeter, höjden 145 och axelavståndet 301 centimeter.

Jämfört med Sport Coupé Concept GTE är designen på denna konceptbil mer städad och ligger troligtvis närmare det vi kan få se på en eventuell produktionsversion.

Insidan är inte helt olik den i nya Passat men är något mer uppstädat med färre knappar och mer pekskärmar. Baksätespassagerarna kan njuta av egna infotainmentskärmar integrerade i stolsryggarna och kan reglera temperaturen via en pekskärm i mittkonsolen.

Laddhybriddrivlinan består av en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor som levererar 210 hästkrafter, den kopplas till en åttastegad automatlåda som även inrymmer en elmotor på 124 hästkrafter. Den totala effektsiffran uppges till 245 hästkrafter och 500 newtonmeter.

Litiumjonbatteriet klarar av att driva C Coupé GTE på enbart el i upp till 50 kilometer, i hybridläge uppges räckvidden till 800 kilometer. Enligt Volkswagen ligger snittförbrukningen på 0,23 liter per mil och 55 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h avklaras på 8,6 sekunder och toppfarten är begränsad till 232 km/h, eller 130 km/h med endast eldrift.

Planen är att C Coupé GTE ska komma i produktionsform nästa år och den huvudsakliga marknaden sägs vara Kina.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!