Volkswagen CC Foto: Erik Wedberg

Volkswagen CC – tre snabba från provkörningen

Volkswagens fyrdörrarscoupé härdade ut i det längsta med det ”gamla” VW-ansiktet men nu har den fått räta in sig i ledet. Erik Wedberg har åkt till Frankrike för att ta reda på om CC, som inte längre lyder under förnamnet Passat, har blivit en bättre bil.

Bonsoir Monsieur Wedberg, var är du någonstans?

– I ett vintersömnigt Nice, men för mig känns det som försommar. Hit har jag åkt för att titta på nya Volkswagen CC.

CC, står det för Coupé Cabriolet?

– Absolut inte, den gamla plåtcabsbeteckningen används av Volkswagen som namn på nya ansiktslyfta Passat CC. Fyrdörrarscoupén som baseras på Passat har tappat halva namnet i samma veva som den genomgått ett mindre ansiktslyft för att i högre grad likna resten av familjen. Fronten har fått samma lite surmulna utseende som övriga VW-bilar och i bakljusen har LED-cirklarna försvunnit.

Är det bara designnyheter?

– Nej, Volkswagen har också stoppat in mer saker som standardutrustning. Adaptiv farthållare, autobroms, trötthetsvarnare, bi-xenonljus och kurvljus ingår till exempel numera i standardutrustningen. Som tillval finns från och med nu helljusautomatik och en kamera som läser av vägskyltar, så kallad Sign Assist. CC har också fått lite mer ljudisolering och upplevs verkligen som tyst, nästan lika tyst som lyxiga Phaeton.

Hela provkörningsrapporten och vad Erik Wedberg tycker och tänker om Volkswagen CC kan du läsa i Teknikens Värld nummer 5/2012 som finns att köpa 16 februari.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!