090111-vw-bluesport

Volkswagen Concept BlueSport – det bästa av två världar

Sportiga miljöbilar är ett begrepp som i stort sett är helt främmande för oss. Men det tänker Volkswagen ändra på nu när de i Detroit visar upp Concept BlueSport, en ”dieselroadster” med 180 hästar, förbrukning på 0,43 l/mil och utsläpp på 113 g/km.

På Detroitsalongens utställningsgolv står en liten nätt roadster med Volkswagen-emblem i nosen. Kanske inte så spännande tänker du, men faktum är att tyskarna från Wolfsburg visar upp något så ovanligt som en sportbil som kan titulera sig miljöbil.

Den 3,99 meter korta tvåsitsiga roadstern av mittmotorkonfiguration förfogar över en turbodiesel på två liter. Den ger 180 hästkrafter vid 4 200 r/min och 350 newtonmeter vid 1 750 r/min. Kraften går via en sexstegad dubbelkopplingslåda, som även går att sköta manuellt med paddlar bakom ratten, till bakhjulen som har däck i dimensionerna 245/35 R19. Fram sitter något smalare gummi – 235/35 R19.

Den lilla dieselroadstern besitter prestanda som lika bra kunde tillhöra en betydligt kraftfullare bensindriven sportbil. 0-100 km/h går på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 226 km/h.

Dieselmotorn, som har senaste common rail-tekniken, klarar av de tuffa Euro 6-kraven som träder i kraft 2015 vilket betyder kraftig reducering av de så farliga kväveoxiderna (NOx). Förbrukningen vid blandad körning ligger på låga 0,43 liter per mil och koldioxidutsläppen på 113 gram per kilometer. Fina siffror för en liten busbil av den här kalibern. I teorin kan man köra upp mot 116 mil på en tank (50 liter).

Concept BlueSport har dessutom automatiskt start/stopp-system och bromsenergiåtervinning. Bara dessa två tekniker sparar 0,02 liter bränsle per mil.

Man skulle kunna påstå att Volkswagen med råge klarat av de två huvudmålen vid utvecklingen av bilen – maximal körglädje i kombination med minimal bränsleförbrukning. Körglädjen vet vi egentligen inte mycket om, men det vore osannolikt att denna lilla ärta inte skulle besitta samma glädje som exempelvis Mazda MX-5. Speciellt med tanke på att vikten inte har sprungit iväg – 1 200 kilo motsvarar MX-5:ans viktklass. Detta har man lyckats med genom att använda lättviktsmaterial, bland annat är huven och bakluckan i aluminium och tygtakskonstruktionen väger endast 27 kilo – minst i klassen enligt Volkswagen.

Någon storlastare är den då inte, men vem hade väntat sig det? 182 liter bagage ryms, 112 liter fram och 70 liter bak.

Bilen är som tidigare nämnt 3,99 meter lång. På bredden mäter den 1,75 meter, på höjden 1,26 meter. Betydligt mindre än exempelvis brodern Scirocco.

Den stilrena inredningen domineras av en färgskärm placerad i mittkonsolen. Härifrån sköter man allt som har med bilens inställningar, information och underhållning att göra. Eco-läget, som aktiverar start/stopp-systemet, finner man här och det är då bilen är extra vänlig mot miljön med sina 113 gram koldioxid per kilometer.

Nu återstår det bara att hålla tummarna för att bilen blir verklighet inom en snar framtid. Den skulle antagligen sätta igång en helt ny karusell i bilbranschen och bilindustrin. Det lär ju finnas en hel del sportbilsfantaster med miljöskalle som har problem att hitta bilen som kombinerar det bästa av två världar.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!