Volkswagen Cross Coupé GTE uppvisar nytt formspråk i Detroit

På årets Detroitsalong visar Volkswagen upp vad de säger är ett nytt formspråk för den amerikanska marknaden. Man gör det i form av konceptbilen Cross Coupé GTE.

Volkswagen har de senaste åren visat upp konceptsuvar av olika slag. Vi har bland annat fått se lilla Taigun, tuffa CrossBlue Coupé, ännu tuffare T-ROC och stora, sjusitsiga CrossBlue. Gemensamt för dem alla är att ingen har gått vidare från konceptstadiet (även om bitar kan ha nått produktion på andra modeller). CrossBlue, som visades i Detroit för två år sedan, är dock på väg mot produktion i Volkswagen-fabriken i Chattanooga, Tennessee. Premiär nästa år.

Hur det blir med Volkswagens senaste konceptbil, Cross Coupé GTE som nu visas upp i Detroit, vet vi inte. Men den beskrivs som en sorts uppföljare till CrossBlue-konceptet fast en storlek mindre, det vill säga mellanklass. Den beskrivs också som en uppvisning av ett nytt formspråk som den amerikanska marknaden snart kommer att få ta del. Flera detaljer är nya jämfört med tidigare konceptbilar, men helheten andas stora likheter med de övriga.

Interiören känns också  igen från tidigare. Exempelvis är linjespelet på instrumentbrädan detsamma som i CrossBlue-konceptbilarna. Men Volkswagen har gett det en rejäl uppdatering i form av ytor med lyxigare finish, samtidigt som flertalet knappar och vred har försvunnit och ersatts av skärmytor.

Precis som modellbeteckningen GTE avslöjar är det en laddhybrid som visas upp i Detroit (GTE-versioner av Golf och Passat har redan presenterats, Golfen säljs redan och Passaten kommer i höst).

Även om beteckningen är densamma är det drivlinan inte det. I Cross Coupé GTE är det mer muskler. I stället för en 1,4-liters TSI-maskin med fyra cylindrar sitter det i suv-konceptet en V6-bensinmotor på 3,6 liter, 280 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den assisterar inte av en, som i Golf och Passat, utan av två elmotorer. Den som driver framhjulen är på 40 kilowatt (54 hk) och 220 newtonmeter medan den kraftigare som driver bakhjulen är på 85 kilowatt (116 hk) och 270 newtonmeter.

Sammanlagd effekt, bensinmotorn i kombination med elmotorerna, uppgår till 360 hästkrafter.

Någon förbrukning uppger Volkswagen inte, däremot att suven klarar 209 km/h i toppfart och att den gör 0-97 km/h (0-60 mph) på 6,0 sekunder. De uppger också hur långt den kommer när enbart elektricitet står för framdrivningen: 3,2 mil.

Energin för elektrisk körning lagras i ett litiumjonbatteripack som är placerat mellan hjulaxlarna. Lagringskapaciteten är 14,1 kilowattimmar (kWh).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr