Volkswagen E-Bugster – tuffaste elbilen i stan

Måste alla elbilar se ut som mesiga tvålkoppar? Inte alls, på Detroitsalongen visar Volkswagen E-Bugster – ett exempel på att även en eldriven bil kan vara rolig att titta på.

På förra årets Frankfurtmässa visades sportiga konceptbilen Volkswagen Beetle R upp och även om Volkswagens bidrag till årets Detroitsalong som håller öppet i dagarna må se ut som en ännu en sportversion av nya bubblan är det något helt annat. Volkswagen E-Bugster hämtar inspiration från gamla konceptbilen Ragster men har en helt ny och miljövänlig drivlina.

 Det hardtopliknande taket är 7,4 centimeter lägre än vanliga Beetle och har en klart sportigare (och Mini Coupé-aktigare) framtoning. Gigantiska fälgar och stort luftintag i fronten förstärker sportintrycket som förvisso är mer show än gå. E-Bugster är nämligen helt eldriven med en 116-hästarsmotor som får sin kraft från ett 315 kilo tungt batteripaket nedpackat i baken. Räckvidden är begränsad till 160 kilometer men batterierna kan laddas via 120- eller 240-voltsuttag. Det finns också möjlighet till snabbladdning som ger 80 procent laddning på 30 minuter. Drivlinan, som kallas Blue-e-motion, kommer att bli verklighet men då nedpackat i Golf.

 I Detroit visar Volkswagen även en hybridversion av Jetta som kombinerar sin vanliga 1,4-litersbensinare på 150 hästkrafter med en 36 hästkrafter stark elmotor. 0-100 km/h ska därmed gå på knappa nio sekunder och bränsleförbrukningen stannar på cirka 0,52 l/mil. Jetta Hybrid får också en specialanpassad 7-stegad DSG-låda som kan koppla bort bensinmotorn och låta elmotorn driva bilen ensam upp till 71 km/h.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!