Volkswagen e-Co-Motion

Volkswagen e-Co-Motion – framtidens budbil?

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer transportbilarna att se ut och fungera som e-Co-Motion. Det tror i alla fall Volkswagen som visar upp ett kompakt och eldrivet koncept i Genève.

På bild kan den lätt misstas för att vara en ansiktslyft Transporter men om man ställer sig bredvid konceptbilen Volkswagen e-Co-Motion skulle man genast märka att det rör sig om något annat. Med 450 centimeter på längden är konceptbilen ungefär 40 centimeter kortare än Transporter men precis lika hög och bred (197 och 190 centimeter). Lastutrymmet sväljer 4,6 kubikmeter eller 800 kilo.

 Konceptbilen e-Co-Motion är kort sagt Volkswagens tolkning av hur transport- och budbilarna kommer att fungera om bara några år. Drivlinan består av ett batteripaket och en elmotor som driver på bakhjulen. Anledningen till att e-Co-Motion är bakhjulsdriven är att det möjliggör större rattutslag på framhjulen och därmed snävare vändcirkel, i e-Co-Motions fall bara 8,95 meter. Elmotorn ger vid vanlig körning 68 hästkrafter man kan som mest spotta ur sig 115 hästar under kortare intervaller. Vridmomentet på 270 newtonmeter är konstant. Toppfarten är begränsad till 120 km/h.

 e-Co-Motion är i första hand konstruerad för att köras korta sträckor i tät stadstrafik men med små medel säger sig Volkswagen kunna anpassa konstruktionen för olika syften. Förutom möjligheten att få olika karossformer ska man även kunna välja mellan olika batteripaket. Standardbatterierna har en kapacitet på 20 kWh som ger en räckvidd på 10 mil, nästa steg är 30 kWh-batterier som ger 15 mil och slutligen batterier med kapacitet på 40 kWh som ger en maximal räckvidd på 20 mil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!