Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf höjer spänningen i Genève

Volkswagen ska visa upp en eldriven version av sin bästsäljare Golf på Genèvesalongen i mars. e-Golf, som den heter, har klara likheter med blue-e-motion som var elbilsvarianten på Golf generation sex.

Volkswagen har ännu inte presenterat e-Golf, den elektriskt drivna varianten av senaste Golf-generationen. I stället är det, som alltid, tjeckiska bilsajten autoforum.cz som har kommit över uppgifter och bilder och släpper dessa i förväg – vare sig Volkswagen vill det eller inte.

 2010 presenterade Volkswagen en eldriven Golf vid namn Golf blue-e-motion. Den hade en elmotor på 115 hästkrafter och 270 newtonmeter som fick ork från ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 26,5 kilowattimmar. Den hade en accelerationstid 0-100 km/h på 11,8 sekunder.

 Volkswagen e-Golf, som i stället är baserad på senaste generationens Golf – den sjunde, har identiska drivlinespecifikationer. Elmotor på 115 hästkrafter och 270 newtonmeter. Litiumjonbatteri på 26,5 kilowatttimmar. Där slutar dock likheterna.

 Toppfarten för e-Golf är 135 km/h. Golf blue-e-motion toppade 140 km/h. Den teoretiska räckvidden vid fulladdade batterier är för e-Golf 17,5 mil, för Golf blue-e-motion var den ”bara” 15 mil.

 Den förlängda räckvidden ska ha uppnåtts tack vare lägre vikt hos nya Golf-generationen samt aerodynamiska förändringar i bland annat fronten som lett till lägre luftmotstånd.

 Batterierna ska kunna laddas via ett vanligt hushållseluttag. Laddningen går på fem till sju timmar.

 Interiört är bilen anpassad för att tillhandahålla föraren sådan information som kan vara av nytta när man rattar en elbil. Som förare kan man välja mellan tre olika körprogram – Normal, Eco och Range. Förstnämnda är kort och gott normalläget där all effekt finns tillgänglig. Andra läget, Eco, stryper effekten till 95 hästkrafter och toppfarten begränsas till 120 km/h. Sistnämnda körläget, Range, begränsar toppfarten till 95 km/h samtidigt som luftkonditioneringen stängs av.

 Batteriets placering under bagagerumsgolvet stjäl lite av utrymmet längst bak. Därför minskas bagagevolymen med 35 liter till 345 liter, fem liter mindre än vad som rymdes i en vanlig Golf av förra generationen. Batterierna höjer bilens vikt med 250 kilo jämfört med en vanlig Golf.

 Volkswagen sa för flera år sedan att de ska lansera en el-Golf 2013. Nu är e-Golf här och ska ha publik världspremiär på bilsalongen i Genève om ett par veckor. Enligt dagens uppgifter kvarstår lanseringsåret så troligtvis finns e-Golf hos handlarna mot slutet av 2013.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!