Det fusk som uppdagades hos Volkswagen för några veckor sedan, och som blev en världsnyhet av sällan skådat slag, berörde dieselmotorer (Euro 5 i Europa) av årgångar från 2009 till och med 2015 (2016 av vissa Caddy-modeller).
Sedan man erkänt manipulationen av mjukvaran i motorerna, som vid officiella mättester sänker utsläppen av kväveoxider till nivåer som inte är möjliga att uppnå vid verklig körning, har Volkswagen gått ut med informationen att deras nya Euro 6-certifierade (80 mg/km) dieselmotorer når upp till lagstadgade krav utan att vara påverkade av nämnda fusk.
Men i dag har det kommit fram ny information i USA som säger att även Volkswagens dieselmotorer av årsmodell 2016 har en form av mjukvara som påverkar utsläppen och som kan tänkas vara till hjälp för att klara officiella mättester i amerikanska EPA:s laboratorier (i USA gäller motsvarande 43 mg/km). Det är inte samma form av mjukvarufusk som tidigare, i stället handlar det om en programvara som snabbare värmer upp den katalytiska reningsprocess som bryter ned de hälsovådliga kväveoxiderna.
Det är Volkswagen USA själva som har berättat om den misstänkta programvaran för amerikanska miljömyndigheten EPA, det gjorde man redan i förra veckan. Volkswagen USA bekräftar för nyhetsbyrån AP att uppgifterna om eventuell olaglig programvara även i 2016 års dieselmotorer stämmer.
EPA och övriga inblandade tillsynsmyndigheter har ännu inte fastställt om den mjukvara som Volkswagen nu berättat om ska klassas som olaglig eller inte.
Skulle EPA inte godkänna Volkswagens programvara för 2016 års dieselmotorer kan det få ytterligare förödande konsekvenser för märket i USA, med förmodade förseningar på en rad olika modeller.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.