110510-vw-golf-cab-direkt

Volkswagen Golf Cabriolet – direktrapport från provkörningen

Teknikens Världs hobbyfransos Mikael Stjerna har lockats till Saint-Tropez där Volkswagen Golf Cabriolet, och en berömd skönhet väntar. Hör hur hans möte med en av dem gick.

Hej, Mikael. Du låter nöjd?

 – Jag är mycket nöjd, inte bara med att vara här i soliga Saint-Tropez utan även med att köra nya Volkswagen Golf Cabriolet. Men du jag snart träffa Brigitte Bardot så vi får ta det här lite snabbt.

Okej… Vad har du att säga om bilen då, lite kort?

 – Den är mycket fin. Volkswagen har gjort två saker mycket bra. Den första är den smarta packningen av suffletten. Det fällbara tygtaket lägger sig inte som en traditionell sufflett ovanpå bagageutrymmet i en ”tältpåse” men den tar inte heller plats i bagageutrymmet. Det är en oerhört sinnrik konstruktion där taket packas så tätt att det får palts ovanför bagageutrymmet. Oavsett om taket är på eller inte finns 250 liter bagageutrymmet till godo.

– Den andra är att sittbrunnen är väldigt tyst. Jag är av uppfattningen att en cabriolet ska köras nedcabbad i största möjliga mån och i Golf Cab går det i stort sett så länge det inte regnar. Det är inget vinddrag alls i sittbrunnen, det går att ligga i 120-130 km/h på motorvägen och småprata tyst med sin medpassagerare. Jag vet inte riktigt hur de har lyckats men det är en ny upplevelse och väldigt imponerande. Självklart är det tyst även när taket är uppfällt.

Det låter som att du har fallit lite för Golf Cab.

 – Kanske det, jag vet i alla fall vilken jag skulle välja om valet stod mellan Golf Cab och Eos. Priserna är inte riktigt klara men väntas hamna omkring 250 000 kronor – det vill säga billigare än Eos. Visst är Eos kanske mer praktisk med sitt plåttak och bättre på vintern men jag gillar Golf Cab. Kanske är jag något av en sufflettkille.

Hur tror du att kunderna resonerar?

 - Det känns lite som att Volkswagen jagar redan befintliga kunder. Golf Cab kommer nog att ta köpare från Eos, framförallt de som vill ha en sommarbil som kan vara ett nöje för familjen men har en annan bil att köra på vintern. Eos passar bättre för enbilshushåll som vill ha en bil som verkligen fungerar året runt tack vare plåttak och bra runtomsikt. Nu fick jag ett sms från Birgitte, hon säger åt mig att komma nu.

Vad roligt, säg bara vilka motorer som blir tillgängliga.

 – Bara två bensinare, TSI 122 med turbo och TSI 160 med turbo och kompressor. Framöver kan det komma dieslar men inget är bestämt. Nu fick jag ett till sms: ”Jag har korkat upp en flaska rosé, kom nu”. Du förstår väl att jag måste åka?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!