090617-vw-golf-gtd-diesel

Volkswagen Golf GTD – direktrapport från provkörningen

Knappt har sportiga Volkswagen Golf GTI haft premiär förrän nästa nya version – GTD – gör debut. Teknikens Världs Peter Klemensberger gick upp i ottan för att ta sig till Tyskland för en provkörning.

Volkswagen Golf GTD, vad är det?

 – Det är den sjätte generationens Golf utrustad med en 170-hästars diesel, med lånade visuella attribut och image från Volkswagen Golf GTI.

Är det något att ha det?

– Varken prestanda eller pulver kan riktigt mäta sig med ”riktiga”, bensindrivna GTI. Det fattas 40 hästkrafter och resan 0-100 km/h tar ytterligare en sekund – 8,1 sekunder totalt enligt Volkswagen. Men om du suktar efter en kul diesel med sportambitioner, så varför inte?

Var ägde provkörningen rum?

– Södra Tyskland och Österrike. München-Kitzbühl, tur och retur, för att var mer precis. Jag körde på såväl motorväg som slingriga småvägar. Mestadels i regn, tyvärr.

Nå, vad tycker du?

– Underbart. Vilket landskap! Bergssluttningarna gör att man tappar andan. Små byar så pittoreska att man tror att de är kulisser. Jag rekommenderar varmt kokt weisswurst – kalvkorv.

Jag tänkte främst på bilen!

– Ska man vara elak kan man säga att man försöker utnyttja den gloria som finns kring GTI-modellen. GTD är ju inte direkt en racer men den rör på sig bra för det och den är kul att jobba med. Avgasljudet må vara ”designat”, men det låter maffigt.

Det surrades en hel del om DSG-lådan, som finns som tillval även till GTD. Själv tycker jag att en bil av GTI-karraktär ska ha en traditionell manuell låda, tre dörrar och inget lull-lull. Inga lädersäten heller – den rutiga originalklädseln är riktigt tjusig. I det utförandet tycker jag personligen att bilen kommer till sin rätt. Men så är jag också old-school och tråkigt konservativ. Saken hamnar dock i ett annat läge om du ska köra den till vardags. Då adderas lätt bekvämligheterna.

Något att tillägga?

– Bilen finns att beställa redan nu. Priset börjar på öret på samma belopp som GTI – 259 900 kronor. Så om du vill köra ”tuffare” med diesel och kan tumma lite på siffrorna när det kommer till prestanda och kraft – varsågod.

Nu ska jag summera alla intryck, gå igenom mina anteckningar och ta mig några timmars sömn innan det är dags för redaktionen på nytt. Provkörningen i sin helhet finner du i nummer 16/2009.

 

Klicka här för att läsa mer om nya VW Golf GTD

Nya Volkswagen Golf GTD

Rivjärnet Golf GTI har fått ett aningen mer politiskt korrekt syskon. Med nya Golf GTD vill Volkswagen locka kunder som vill ha sportiga köregenskaper men ändå skona bränslekontot. Principen för nya GTD är densamma som för 27 år sedan när den första GTD:n debuterade. Den turboladdade dieselmotorn var en av de första bilarna som kombinerade sportiga egenskaper med hyfsad ekonomi. Nu är det dags för nya GTD att charma dagens kunder, och den kommer till Sverige redan i sommar.

Under huven sitter 2,0-litersdieseln med common rail-insprutning, 170 hästkrafter och 350 newtonmeter i maximalt vridmoment. Samma motor finns även att tillgå i nya Scirocco GT TDI och bjuder även där på förhållandevis låga förbrukningssiffror. VW uppger 0,53 liter diesel per mil och ett koldioxidutsläpp om 139 gram per kilometer. Dieselspisen ska dessutom leva upp till de kommande Euro 5-kraven samtidigt som den ger fartresurser som lyder: 0-100 km/h på 8,1 sekunder och 222 km/h i toppfart.

Precis som bensindrivna Golf GTI har dieselversionen fått en tilltuffad exteriör. Med speciella 17-tumsfälgar och 15 millimeter sänkt sportfjädring ger GTD ett kralligare intryck. Till detta bidrar även den hungrigare fronten och aktern med inbyggd diffusor. Särskilda kännetecken för Golf GTD är grillens två horisontella ribbor som är i kromat utförande, samt dubbla, kromade avgasrör. I likhet med GTI är bakljusen aningen gråtonade. På insidan känns en hel del igen från GTI-brorsan, till exempel de så kallade ”Top-sportstolarna”. Till skillnad från GTI kan de dock inte fås med det GTI-klassiska rödrutiga mönstret, utan får i stället en ljusgrå nyans.

Utrustningslistan är lång. Golf GTD erbjuds bland annat med krominfattade reglage, svart innertak och svart klädsel av takstolparna, automatisk klimatanläggning, färddator ”Plus”, mittarmstöd och radiosystemet RCD 310 med åtta högtalare. I standardutrustningen ingår också automatisk nedvinkling av passagerar-backspegeln vid backning, uppvärmda vindrutespolarmunstycken, strålkastarrengöring, farthållare, regnsensor och avbländande innerbackspegel, ESP med motstyrningsassistent och bromsassistent, samt sju krockkuddar, inklusive en knäkrockkudde på förarsidan.

Golf GTD begår svensk premiär i sommar och kan beställas från och med nu. Utgångspriset är 259 900 kronor, exakt samma pris som GTI.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!