Volkswagen Golf GTD Sportscombi – GTI-kombi med dieselkraft

En dryg månad innan världspremiären på bilsalongen i Genève visar Volkswagen upp prestandadieselversionen av Golf Sportscombi. GTD-beteckningen innebär 184 hästkrafter.

Är du dieselfrälst kanske det är en Gran Turismo Diesel som du ska ratta till vardags? Visst låter det tjusigt med italienska beteckningar, men i mer vardagligt tal är det en sportig GTD-version vi talar om, nämligen nya Volkswagen Golf GTD Sportscombi (Variant utanför Svea Rikes gränser).

Till skillnad mot Golf GTI, som inte finns i kombiutförande, presenterar tyskarna nu Golf GTD med kombikaross. GTD är något av dieselns motsvarighet till bensinens GTI. Den som är ute efter en bensindriven prestanda-Golf i kombiutförande får i stället höja blicken till R-versionen med 300 hästkrafter.

Golf GTD Sportscombi har samma 2,0-liters TDI-maskin som finns i halvkombiversionen av Golf GTD men som även finns i nya Golf Alltrack som har säljpremiär i vår.

Det innebär 184 hästkrafter och 380 newtonmeter som skickar iväg bilen från noll till 100 km/h på raska 7,9 sekunder, det vill säga en tiondel långsammare än Golf Alltrack med samma motor.

Förbrukningen uppges, beroende på utrustning, ligga mellan 0,44 och 0,48 liter per mil. I koldioxidutsläpp räknat blir det mellan 115 och 125 gram per kilometer.

I och med GTD-tillägget har modellen fått en rad GTI-inspirerade detaljer som förhöjer utseendet. Grillen är bikakemönstrad, likaså luftinsläppet undertill. Trösklarna är utlagda och bakljusens glas är rökfärgade. Takrailsen är svarta och de dubbla ändpiporna förkromade. Golf GTD Sportscombi rullar på 17-tumshjul med Curitiba lättmetallfälgar.

I standardutrustningen ingår bi-xenonstrålkastare, sportfjädring och sänkt chassi med 15 millimeter samt progressiv styrservo.

På insidan utmärker sig GTD-versionen med sportstolar, belysta dörrtrösklar, svart tak och svarta takstolpar, multifunktionsratt med aluminiuminlägg och en ”golfboll” till växelspaksknopp.

Bland tillvalen finns 18-tumsfälgarna Nogaro, Alcantara- eller läderklädda sportstolar, tonade rutor, röda bromsok och körlägesväljare där bland annat ett sport- och ett eco-läge kan väljas.

I Tyskland kostar nya Golf GTD Sportscombi från 31 975 euro, motsvarande 297 200 kronor. I Sverige bör modellen kosta från strax under 300 000 kronor om vi ser till vad Volkswagen normalt tar för kombitillägg (halvkombiversionen kostar nämligen från 287 000 kronor).

Volkswagen Golf GTD Sportscombi finns för allmän beskådan på bilsalongen i Genève från och med 5 mars. Lägg till några månader på det och du får förmodligen fram när bilen finns hos återförsäljarna.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr