Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTE officiell – laddhybrid med 0,15 l/mil

Nu är det dags att lära sig en ny akronym vid sidan om GTI, GTD, TGI, TSI och allt vad de heter. Med GTE får vi nu bereda plats för Volkswagen Golf som laddhybrid där en kraftfull bensinmotor och en nästan lika kraftfull elmotor sänker förbrukningen rejält.

Frågan är om inte Volkswagen Golf är den bilmodell i världen som från och med nu erbjuds med flest antal olika drivlinealternativ. Snåla bensin- och dieselmotorer, sportiga bensin- och dieselmotorer, en etanolversion, en gasversion och en elbil finns i den breda modellpaletten i dag. Nu utökas den med en laddhybrid när Golf GTE nu presenteras.

När Volkswagen Golf blir laddhybrid, eller plug in-hybrid som det lite mer internationellt heter, är det inte någon sävlig miljöinriktad kärra vi får se. I stället är det en ganska sportig bil med siffror som inte skäms för sig, i alla fall inte på papperet.

 Under huven på Volkswagen Golf GTE sitter en 1,4-liters direktinsprutad TSI-motor på 150 hästkrafter som samarbetar med en elmotor på 102 hästkrafter. Maximalt effektuttag för de båda motorerna sammanlagt är 204 hästkrafter. Maximalt sammanlagt vridmoment uppgår till 350 newtonmeter.

 Drivlinan, som kompletteras med en DSG-dubbelkopplingslåda som är specialutvecklad för laddhybriden, räcker till för att skjuta iväg laddhybrid-Golfen från 0 till 100 km/h på raska 7,6 sekunder. Toppfarten är 217 km/h.

Fina prestandasiffror. Men de är ingenting värda om inte den gröna sidan av myntet är med på noterna. Volkswagen uppger att Golf GTE enligt NEDC-körcykeln (nya europeiska) för hybrider drar 0,15 liter per mil. Det motsvarar 35 gram per kilometer och med svenska ögon sett är Golf GTE därmed en så kallad supermiljöbil med råge.

 Golf GTE går att köra fem mil med enbart elmotorn drivande. Ren eldrift kopplas in genom ett tryck på en knapp för att gå över till e-mode. Då är utsläppen från avgasröret noll och toppfarten begränsad till 130 km/h. Motsatsen till e-mode är GTE-mode där hästkrafterna från båda motorerna väcks till liv. Total räckvidd vid blandad körning, bensin plus el, är 94 mil.

Elmotorn, som är placerad i växellådshuset, får sin kraft från ett vattenkylt litiumjonbatteripack med lagringskapacitet på 8,8 kWh. Batteriet väger 120 kilo vilket är knapp åtta procent av bilens tjänstevikt på 1524 kilo.

Golf GTE har en tryckkänslig skärm på 6,5 tum placerad på mittkonsolen. På skärmen kan man ta del av information så som kvarvarande räckvidd, energiflödesschema, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och – med tillvalet Discover Pro-navigation – ”360-graders räckviddsövervakare” som i eldriftsläget med en cirkel på kartan visar hur långt du kan köra utsläppsfritt fram och tillbaka från din utgångspunkt eller hur långt du kan köra enkel resa.

 Det finns även appar att ladda ned till smarta telefoner där man kan ha full koll på bilens status samt kommunicera med den.

Exteriört och interiört känner man igen sig i Volkswagen Golf GTE. Den ser nästan ut som vilken annan Golf som helst. På utsidan är det främst fronten som skiljer sig. Den är mer eller mindre identisk med den som finns på elbilen e-Golf. Enda skillnaderna är att grillen inte är täckt och att de yttre luftintaget in spoilern har två horisontella ribbor, något som saknas på e-Golf.

Golf GTE hos Volkswagens återförsäljarnät från och med hösten 2014. Blir bara prislappen konkurrenskraftig så finns det all anledning att tro på en succé. Speciellt om Volkswagen väljer att göra laddhybrid av nya Golf Sportscombi.

Kan det till och med vara så att självaste Toyota Prius, och då främst laddhybridversionen, har börjat darra av blotta åsynen av tysken? Vad tror du?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!