Foto: Volkswagen AG / Verwendung fuer Pressezwecke honor

Volkswagen Golf GTE Sport – laddhybriden har blivit ett monster

Volkswagens laddhybrid Golf GTE ansåg vi vara rapp när vi provkörde den, men jämfört med Sport-versionen av densamma står standardversionen stilla. Vad sägs om 400 hästkrafter, 0-100 km/h på 4,3 sekunder och 280 km/h i toppfart.

Det är inte enbart bokstavskombinationen GTI som Volkswagen har fokuserat på till årets GTI-träff vid vackra Wörthersee, den Wolfsburg-baserade tillverkaren har nämligen också tagit med sig en GTE-bil, det vill säga en laddhybrid.

Det var under förra året som Volkswagen presenterade Golf GTE med en laddhybriddrivlina under skalet. Vid vår provkörning imponerades vi. ”Den håller nästan vad den lovar”, skrev PeO Kjellström som utropade den till en ny vinnare.

Till Wörthersee har Volkswagen spunnit vidare på bilen och presenterar därför Golf GTE Sport Concept som egentligen inte har så värst mycket gemensamt med Golf GTE mer än namnet.

Förvisso finns det en bensinmotor med elassist under skalet, precis som på vanliga Golf GTE, men konfigurationen är inte densamma. Standardbilen har en 1,4-liters TSI-motor som tillsammans med elmotorn klämmer ur sig 204 hästkrafter. I Wörthersee-konceptet har 150-hästarsbensinmotorn bytts ut mot den 1,6 liter stora TSI-maskin som finns i Polo R WRC, och i detta utförande ger den 299 hästkrafter och 400 newtonmeter. Elmotorn på 102 hästkrafter i Golf GTE har ersatts med två elmotorer. En sitter monterad i den sexväxlade DSG-dubbelkopplingslådan, den ger 115 hästkrafter och 330 newtonmeter. Den andra sitter bak i bilen och ger även den 115 hästkrafter men 270 newtonmeter.

Volkswagen Golf GTE Sport är alltså fyrhjulsdriven (i GTE-mode) och när alla tre motorer arbetar tillsammans är maximal effekt begränsad till 400 hästkrafter och maxvridet till 670 newtonmeter.

Vid gaspådrag accelererar bilen som bäst från noll till 100 km/h på 4,3 sekunder, 3,3 sekunder snabbare än köpbara Golf GTE. 0-50 km/h går på 1,8 sekunder, 0-130 km/h på 6,5 sekunder och 0-200 km/h på 15,9 sekunder. Toppfarten ligger på 280 km/h. Precis som med Golf GTE kan Golf GTE Sport köras på enbart el i upp till fem mil, körläget man använder då heter E-Mode. Förbrukningen vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln ligger på 0,20 liter per mil, det vill säga fem centiliter mer än Golf GTE.

Golf GTE Sport ser inte riktigt lika tam ut som Golf GTE. Tredörrarskarossen i kolfiber är sportigt framtonad och ser mer ut som en banbil än en gatbil. Dessutom har den något opraktiska dörrar i en typ av måsvingevariant som passar bättre i en paddock än på en stormarknadsparkering.

Interiört ser det inte ut som i någon annan Golf. Raceinspirerat och futuristisk med en kraftig och upphöjd mittkonsol som skiljer de båda skalstolarna åt. Baksäte saknas.

Kolfiber är ett gångbart material på insidan som också hyser tre transparenta displayer som ersätter de konventionella mätarna. Läckert och lite stridsplansinspirerat.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!