Foto: Volkswagen AG / Verwendung fuer Pressezwecke honor

Volkswagen Golf R med 420 hästkrafter bekräftad – kommer i år

Om du precis har köpt en Golf R med 300 hästkrafter i tron att du har köpt den starkaste och snabbaste Golfen, då har du gått på en mina...

På bilsalongen i Peking förra våren visade Volkswagen upp en het konceptbil – Golf R 400.

Paketerad med EA888-motorn, den på 2,0 liter med turbo som finns i Golf GTI och Golf R, och ett omslag som drar blickarna till sig blev den hos en väldigt stor skara människor genast en favorit på salongen.

1 420 kg, fyrhjulsdrift, DSG-låda, 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 280 km/h. Golf R 400 är alltså betydligt vassare än Golf R som i snabbaste utförandet gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Men fördelen med Golf R är att den är högst verklig, Golf R 400 är en konceptbil.

Men så i höstas kom det uppgifter om att Golf R 400 blir verklighet, och det redan i år och då med hela 420 hästkrafter ombord. Uppgifterna var intressanta, men de kom inte från Volkswagen (även om de lite löst snackade om produktion strax efter första visningen i Peking) vilket gjorde att man tog dem med en nypa salt.

Nu kan vi glömma saltet, för till Car Magazine har Volkswagens chef för drivlinor, Heinz-Jakob Neusser, bekräftat att Golf R 400 blir verklighet.

– Golfen är mer sportig än någonsin, eftersom vi snart kommer att ha Golf R 400. Vi kommer att göra bilen. Vi är faktiskt i utvecklingsstadiet just nu, säger han till den brittiska motortidningen.

Konceptbilen Volkswagen Golf R 400 visades upp inför publik på GTI-träffen vid Wörthersee förra sommaren. Foto: Volkswagen AG / Verwendung fuer Pressezwecke honor

När Golf R 400 kommer i produktion kommer den sannolikt inte att gå under det namnet. Eventuellt blir det Golf R 420 eftersom det blir högre effekt än i konceptbilen. 420 hästkrafter och 450 newtonmeter är mest sannolikt, samma siffror som konceptbilen Audi TT quattro sport visade upp i Genève förra året. Motorn är alltså, som ovan nämnt, en variant på 2,0 TFSI-maskinen (EA888) som sitter i Golf GTI (220-230 hk), Golf R (300 hk) och nya Audi TTS (310 hk).

Konceptversionen Golf R 400 hade en sexväxlad DSG-låda. Om den hänger med till produktion är tveksamt då den i standardutförande klarar max 380 newtonmeter i vridmoment. Kanske det blir Volkswagens nya tioväxlade DSG-låda som står för kraftöverföringen från motorn till Haldex 5-systemet som driver alla fyra hjulen på sedvanligt 4Motion-vis.

Till utseendet kommer Golf R 420 sannolikt att skilja sig från Golf R ganska ordentligt tack vare ett bodykit för mer aerodynamisk fulländning. Vi kan däremot inte se fram emot bredare spårvidd eftersom Golf R 420 ska tillverkas på samma produktionslina som övriga Golf-versioner.

Golf R 420, om den nu får det namnet, kommer att ge bra med prestanda för pengarna. Enligt uppgift ska den i Tyskland kosta under 50 000 euro, alltså under 467 000 kronor (dvs högst 1 112 kr/hk om det blir 420 hk). Vanliga Golf R med 300 hästkrafter och DSG-låda kostar i Tyskland från 383 000 kronor (1 277 kr/hk).

Nästan en halv miljon för en Golf är förvisso mycket pengar, men hur många andra bilar för den pengen gör 0-100 km/h på under fyra sekunder?

Volkswagen planerar förmodligen att visa upp prestandavärstingen på Frankfurtsalongen i september. Försäljningen, som sägs bli obegränsad, sätter enligt uppgift igång i slutet av 2015 eller i början av 2016.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!