Alldeles innan Volkswagen AG:s styrelse tog helgledigt i fredags beslutades att man ska köpa karosstillverkaren Karmanns tidigare fabrik med tillhörande maskiner och utrustning i tyska Osnabrück. VW börjar bygga bilar i Osnabrück år 2011. Fram till 2014 kommer cirka 1 000 nya arbetstillfällen att skapas och redan nästa år behöver VW 200 specialister för att starta produktionen och förbereda för ett än så länge hemligt bilprojekt.
VW är hemlighetsfulla när det gäller det framtida bilprojektet. I tysk media spekuleras det friskt och de hetaste tipsen är att Karmann-fabriken ska sätta ihop kommande Golf Cab, alternativt att det är konceptbilen BlueSport som ska bli verklighet. Tidigare uppgifter i tysk media har dock sagt att VW planerar att använda Karmann-fabriken för att bygga en kommande elbil.
Tyska Volkswagen verkar inte bry som om bilkrisen. VW planerar att satsa omkring 19,9 miljarder euro på investeringar i bilverksamheten på tre år, varav hälften i Tyskland. Omkring 13 miljarder öronmärks för moderniseringar av fastigheter, anläggningar och utrustning. Resterande 6,6 miljarder euro ska gå till ny teknik och utökning av produktutbudet. Notera att VW:s investeringar i delägda kinesiska bolag inte ingår i den nyligen redovisade investeringsbudgeten.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.