Volkswagen lägger ned utvecklingen av 10-växlad DSG-låda

För drygt två år sedan berättade Volkswagen om planerna på att utveckla och lansera en ny kraftfull DSG-dubbelkopplingslåda med tio växlar. Nu läggs projektet ned.

Det var i samband med International Vienna Motor Symposium våren 2013 som Volkswagen-hövdingen Martin Winterkorn avslöjade att hans företag utvecklar en DSG-dubbelkopplingslåda med tio växlar. På samma motortekniska konferens i våras fick världen en smygtitt på lådan, betecknad DQ511, som ska klara av motorer med vridmoment upp till 550 newtonmeter.

Men nu, i samband med bilsalongen i Frankfurt, har det lite i skymundan meddelats att Volkswagen lägger ned den tioväxlade DSG-lådan. Utvecklingen har tydligen visat sig vara för kostsam och komplex. Till australiensiska Motoring ska personer i Volkswagen-montern ha sagt att de till syvende och sist fick väga prioriteringar mot varandra – växellådan eller andra grejer som är viktigare och mer brådskande.

Med detta färska besked kan vi nu utesluta av den värsting-Golf med 420 hästkrafter som är på ingång inte får den tioväxlade dubbelkopplingslådan, något som sades kunna vara aktuellt.

När nu Volkswagen hoppat av racet om vem som har flest växlar i sina bilar verkar det nu stå mellan GM och Ford (som gemensamt utvecklar en tiostegad automatlåda) samt Hyundai (dock länge sedan vi hörde något om deras låda). Ford kan dessutom, på egen hand, vara på gång med elva växlar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!