Volkswagen Passat Sportscombi GTE – tre snabba från provkörningen

Jonas Borglund fick ta sig runt hela jordklotet för att komma till provkörningen av Volkswagen Passat GTE – i Stockholm. Är tyskarnas laddhybrid kanon eller kalkon? Låt oss höra med herr Borglund!

Hej Jonas, hur är vädret i Stockholm?

– Ta dig en titt ut genom fönstret så har du svaret.

Tack, hur är Volkswagens nya laddhybrid Passat GTE?

– Detta är bilen som blir en favorit hos många, framför allt tjänstebilsförarna tack vare en månadskostnad som hos en minibil. Kan inte säga annat än att Passat GTE är bästa laddhybriden just nu, speciellt då den får dra släp på upp till 1 600 kilo.

– Bensinmotor på 1,4 liter och 156 hästkrafter och elmotor på 115 hästkrafter. Tillsammans ger de 218 hästkrafter, 225 km/h i toppfart och 0-100 km/h på 7,6 sekunder för kombin (7,4 sekunder för sedanen, reds anm). 130 km/h i toppfart vid enbart eldrift och fem mils räckvidd på papperet.

– Komforten och utrymmena är identiska med en bensin- eller dieseldriven Passat.

Pris och lansering?

– Riktigt bra prissättning. 419 900 kronor för Passat Sportscombi GTE och 409 900 kronor för sedanen. Eftersom det är en supermiljöbil rabatterar staten bilen med 40 000 kronor, så det kan du dra av från priserna. En V60 Twin Engine D5 med 163-hästars dieselmotor och 70-hästars elmotor kostar 469 000 kronor.

– Bilen går redan att beställa och leveransen i Sverige påbörjas i december.

Hela provkörningen av Volkswagen Passat Sportscombi GTE läser du i Teknikens Värld nummer 20/2015 som utkommer 11 september. Slå till på en kraftigt rabatterad prenumeration så missar du inte det numret!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!