Hur är läget där nere, PeO? Samma värmebölja som här hemma?
– Sådär va! Tolv grader, lätt duggregn. Men det får gå. Nya Polo är inte så mycket nytt faktiskt. Tror inte jag sett en mindre facelift. Det krävs lupp för att se de minimala förändringarna på strålkastare, stötfångare och grill.
Okej, men vad är nytt då? Vad har de gjort?
– De har jobbat mycket med motorsidan och enligt egen utsago sänkt bränsleförbrukningen med upp till 21 procent. För svensk del handlar det om fyra motoralternativ. Bensin (TSI) med 90 eller 110 hästar. Den senare är en GT. På dieselsidan antingen 75 eller 90 hästar. Alla utom den svagaste diesel kan fås med antingen sexväxlad manuell eller dubbelkopplad DSG-låda. Lilla dieseln bara manuell låda. Mycket nytt på säkerhetssidan men antingen som tillval eller i de dyrare versionerna.
Priser och när kommer den till Sverige?
– Kommer i slutet av maj men tyvärr finns det inga priser i dag. Men det kommer enligt Volkswagen Sverige bara att bli marginella höjningar.
Hela provkörningen av Volkswagen Polo facelift läser du i Teknikens Värld nummer 12/2014. 22 maj finns den i butik. Eller så säkrar du med en prissänkt prenumeration.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.