100509-direkt-polo-gti

Volkswagen Polo GTI – direktrapport från provkörningen

Söndag eftermiddag och vilodag för de flesta. Men inte för vår globetrotter PeO Kjellström som befinner sig i Tyskland någonstans. Hallå PeO! Var är du?

– Det kunde varit tristare. Jag sitter nu på Hotel Lindner och jobbar. De som vet ryser redan, för er andra kan jag säga att det är hotellet som ligger vid racerbanan Nürburgring! 

Häftigt. Ja, sämre söndag kan man ju ha. Men du har varit ute och kört också.

– Ja. Nya VW Polo GTI. Tyvärr inte på banan men väl på vägarna runt omkring, de är ganska häftiga de också. 

Och hur är nya Polo GTI?

– Det är en tuff liten krabat med 180 hästkrafter. Detta trots bara 1,4 liters cylindervolym men med hjälp av både turbo och kompressor så kan man krama ur den så mycket. 

Den borde vara pigg då?

– Tja, 0-100 km/h tar 6,9 sekunder. Toppfarten är 229 km/h. Men det känns inte speciellt piggt! Bilen finns bara med 7-växlad DSG-låda och den är väl bra i sig, men i det här fallet är den inte inställd i sitt sportiga läge utan mer för att spara bränsle. Det betyder att den snabbt som attan vill upp på högsta växel och sedan håller den istället på att växla ned så fort man rör högerfoten.

– Sedan låter motorn inte så piggt. Det är ett tungt, dovt, ljud. Nästan diesel. Det låter som om man kör en transportbil i stället för GTI. Och när lådan växlar kommer det inga roliga avgaspuffar. Lite trist. 

OK. Vad mer?

– Den är ju tuff att titta på. Bikakemönster i grillen, pepitarutig klädsel, röda bromsok. Fränt! 

När kommer den till Sverige?

– Under sommaren till ett pris mellan 220 000 och 230 000 kronor. VW håller som bäst på att förhandla om detta nu. 

Och vad händer nu?

– Det blir väl en schnitzel kan jag tro. Vad annars i Tyskland. Sedan hem i morgon. Vi syns då. Hej!

Hej då!

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!