080303-vw-scirocco-2008

Volkswagen Scirocco – efterlängtad comeback

Det är 16 år sedan vi senast såg en ny Volkswagen Scirocco på gatorna, men snart är det dags igen. Sportiga Scirocco gör comeback på Genèvesalongen i kväll, med motorer från 122 till 200 hästkrafter och DSG-låda.

Kanske någon av er läsare minns när första generationen Volkswagen Scirocco begick sin världspremiär? För er andra som inte minns, det var för 34 år sedan, närmare bestämt på Genèvesalongen som ägde rum mellan 14 och 24 mars 1974.

I år, när salongens dörrar i kväll öppnades för 78:e året, är det alltså dags för Scirocco att göra comeback. För snart två år sedan visade Volkswagen upp sin konceptbil Iroc som visade vad som komma skall. Nu är väntan äntligen över, Scirocco var på 1970- och 80-talet en omtyckt och prismässigt överkomlig bil för många, något som den nya versionen ska hålla fast vid enligt VW-chefen Martin Winterkorn.

Nya Volkswagen Scirocco, som sägs vara en sportbil som fungerar alla dagar i veckan, är jämnbördig med Golf, men proportionerna skiljer sig ändå ganska mycket. Den är 426 centimeter lång, 181 bred och exakt 140 hög. Hjulbasen är 258 centimeter vilket borgar för goda utrymmen inuti bilen där fyra vuxna ska få plats enligt vad Volkswagen själva säger. Bagageutrymmer sväljer 292 liter, ingen imponerande siffra, men som tur är kan man fälla baksätet och då få in 755 liter. När vi ändå är inne på baksätet… tuffa individuella sittplatser med fasta nackstöd som ger noll sikt bakåt. Ibland får funktionalitet helt enkelt ge vika för form, även interiört. Bilen kan också fås med stort soltak så att de fyra åkande slipper klaustrofobisk känsla.

De svenskar som är intresserade Scirocco när den kommer i höst har att välja mellan tre olika motorer – två bensinare och en diesel, alla turboladdade. Den svagaste bensinmotorn med 122 hästkrafter lanseras inte i Sverige.

TSI, 1,8 liter med 160 hästkrafter, 240 Nm (vid 1 750 varv/min), 0-100 km/h på 8 sekunder, toppfart 217 km/h, bränsleförbruning 0,65 liter/mil vid blandad körning. 

TSI, 2,0 liter med 200 hästkrafter, 280 Nm (vid 1 700 varv/min), 0-100 km/h på 7,2 sekunder, toppfart 235 km/h, bränsleförbrukning 0,76 liter/ mil vid blandad körning- 

TDI, 2,0 liter med 140 hästkrafter, 320 Nm (vid 1 750 varv/min), 0-100 km/h på 9,3 sekunder, toppfart 207 km/h, bränsleförbrukning 0,54 liter/ mil vid blandad körning. 

 

Alla motorer är kopplade till sexväxlade manuella lådor. TSI-motorn med 160 hästkrafter kan utrustas med den nya sjuväxlade DSG-lådan (dubbelkoppling). Till de två övriga motorerna kan man välja till den sexväxlade DSG-lådan.

Andra tillval till nya Volkswagen Scirocco är adaptiva stötdämpare där man kan välja mellan tre olika lägen – normal, sport och komfort. Dessa lägen påverkar även den elektromekaniska servostyrningen.

I standardutrustningen ingår bland annat 17-tums lättmetallhjul, höjdjusterbara stolar för föraren och framsätespassageraren, ställbar multifunktionsratt i läder, sportstolar, delade och fällbara baksäten, elektriska fönsterhissar, luftkonditionering, ESP, bromsassistent, sex krockkuddar, hastighetsberoende servostyrning och sportchassi.

Bilen har alltså svensk premiär någon gång under hösten. Priserna är ännu ej fastställda.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!