Volkswagen T-Cross – tre snabba från provkörningen

Volkswagens minsta suv är kommen. Vi är iväg och kör den på ett mulet Mallorca. Här är våra intryck av T-Cross.

Tjena Robin! Vi går rakt på sak… T-Cross låter som en bil som kan krossa allt motstånd som terrängen kan bjuda på. Är det så?

– Inte direkt. Detta är en bil för släta gator och vägar. Fyrhjulsdrift finns inte, ej heller något terrängsystem som försätter den i ett extra framkomlighetsläge med förhöjd markfrigång. Den har inte ens hasplåtar. Men den har en massa utstickande karossfärger.

Hur är den att köra på vägarna då?

– Jag kör 95-hästars TSI-bensinaren med manuell låda, varianten som tros bli storsäljaren i Sverige. Lådan är lättarbetad och maskinen är fullt tillräcklig för den drygt 4,1 meter långa bilen. I kraftigare motlut får den dock kämpa lite och då får man peta i en lägre växel.

– Som förare sitter man bra i bilen, att hitta en god position är inga problem. Och T-Cross överraskar också genom att vara tystare än jag hade beräknat, även om det här på Mallorca är betydligt slätare vägar än hemma i Svedala. Den trecylindriga motorn hörs, men inte alls störande.

Foto: Volkswagen AG

När kommer denna Polo-stora suv till Sverige då?

– I slutet av april kommer den och för den modellversion jag kör är priset 199 900 kronor, vilket också är modellens instegspris.

I Teknikens Värld nummer 8/2019 som utkommer den 28 mars berättar Robin mycket mer om hur Volkswagen T-Cross upplevs och hur nära den, i ett visst sammanhang, hamnar storebror T-Roc.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!