100324-vw-touareg hybrid

Volkswagen Touareg Hybrid – direktrapport från provkörningen

Vår andra utsände till Italien kör inte Ferrari utan nya Volkswagen Touareg. David Lilja är i Florens där han provkör V6 TSI Hybrid, V6 TDI och V8 TDI. Vilken motor är bäst till Volkswagens nya suv?

Hej på dig, David! Du är i vackra Florens. Är där varmare än här hemma?

 – Hej! Jo, 20 grader och sol är nog bättre än vad ni har hemma i Sverige.

Du kör ju nya Volkswagen Touareg som har vuxit en del. Jag har själv känt och klämt på bilen och tycker inte den känns större. Håller du med?

– Den har ju vuxit med fyra centimeter på längden och axelavståndet har ökat med tre centimeter vilket har kommit baksätet till godo. Dock är den aningen lägre. Men som du säger, den ser inte större ut. Volkswagen har lyckats trolla bort storleken med de nya lite kantigare linjerna. Touareg har enligt mig blivit snyggare, den är mer uttrycksfull nu. Men samtidigt är den inte svulstigt utstickande utan ganska återhållsam.

Nya Touareg finns med fyra olika motoralternativ och det mest intressanta kanske är hybriden. Vad har du att säga om den?

– Fyra motoralternativ stämmer, men för svensk del blir det bara tre – V6 TSI Hybrid, V6 TDI och V8 TDI. V6 FSI kommer inte till Sverige.

V6 TSI Hybrid med 333 hästkrafter plus elmotor på 47 hästkrafter ersätter den tidigare V8 TSI, och för svensk del, nya V6 TSI. Det är en trevlig drivlina med tillräckligt med kraft, dock utan att vara våldsamt kraftfull. Känns nästan lite V8 ibland. Att köra på enbart el i stadstrafiken kan man glömma. Det går i stort sett bara att rulla igång på enbart el, sedan kickar förbränningsmotorn igång – väldigt tidigt. Men det är helt enligt planeringen säger Volkswagen. Elmotorn ska ses som ett stödsystem för att hålla nere bensinförbrukningen. Övergången mellan elmotor och förbränningsmotor är oftast klart märkbar – det rister till i bilen. Dessutom vid inbromsning känner man att det bromsar betydligt kraftigare än vad man själv valt. Det är bromskraftåtervinningen som ligger bakom det. Men Volkswagen säger att dessa båda detaljer ska vara borta då det är dags för leverans av de första produktionsbilarna. Det hoppas vi på.

Förbrukningen är ett aber. 0,82 liter per mil vid blandad körning enligt pappret. Utopi skulle jag vilja säga. 1,4-1,5 liter per mil inne i Florens stadstrafik och runt litern vid blandad körning.

Du har även kört den snålare V6 TDI va?

– Ja, den och V8 TDI. Fina maskiner med härligt tryck. ”Onödigt gött tryck” i V8:an till och med. Under en runda med V6 TDI, blandad körning med lutning åt landsvägshållet, hamnade vi på 0,79 liter per mil. Klart godkänt även om det är fem centiliter mer än vad Volkswagen uppger för blandad körning.

Vilken av de tre Sverigeaktuella motorerna skulle du välja?

– Alla tre motoralternativen, som förresten är standardutrustade med åttastegad automatlåda, är fullt tillräckliga för bilen, men jag skulle välja V6 TDI.

Varför då?

– Dels för att den har lägst förbrukning, men också för att det är det enda motoralternativet som kan utrustas med Terrain Tech-paketet. Det innehåller lågväxel, högre markfrigång, mittdiff och en hel del annat. Och det kostar under 20 000 kronor så det skulle jag nog vilja rekommendera den som är sugen på en V6 TDI, speciellt den som tänker köra utanför asfalten. Nya Touareg fungerar utmärkt i terräng. Vi körde en hinderbana som var klart mesigare än vad bilen klarar av.

Hur är komforten i nya Touareg?

– Mycket bra på italienska vägar. Den rullar mjukt och det är tyst i kupén. Bilarna jag har kört har alla varit utrustade med luftfjädring och det kan rekommenderas. Det gör mycket för komforten. Bilen går stabilt och det nästan känns att man bantat bort 200 kilo jämfört med föregångaren.

Vad tycker du om insidan?

– Som vanligt i Volkswagen väldigt propert. Nya Touareg känns väldigt lyxig interiört. Kvalitetskänslan och detaljarbetet är riktigt bra.

Något annat värt att nämna?

– Det skulle i så fall vara Area View. Fyra kameror runt om bilen ger dig möjlighet att ha exakt koll på bilen via skärmen på mittkonsolen. Man kan se bilen från ett fågelperspektiv, bakifrån och framifrån. Men det är lite svårt att använda sig av i början, det är ovant att titta på en skärm. Det sitter ju i ryggmärgen att man ska titta ut genom vinruta och sidorutor.

Vad kostar en ny Touareg och när kommer den till Sverige?

– Volkswagen börjar ta emot beställning i april och de första bilarna levereras i juni. Priserna är inte exakt fastställda, men V6 TDI kommer att kosta mellan 455 000 och 500 000 kronor. Ungefär som nuvarande V6 TDI men med mer utrustning. V8 TDI finns det inget pris på ännu och V6 TSI Hybrid kommer att kosta från cirka 750 000 kronor.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!