Volkswagen Twin-Up

Volkswagen Twin-Up – 0,11 l/mil

Volkswagen har tagit drivlinan från supersnåla XL1 och stoppat ned den i lilla Up. Resultatet är en fyrsitsig dieselhybrid som kan laddas via eluttaget och har en förbrukning på 0,11 l/mil.

Redan i februari kunde vi avslöja att Volkswagens småbil Up skulle få låna drivlinan från XL1 och nu har precis det skett. Volkswagen presenterar konceptbilen Twin-Up som är en blandning av Up och XL1.

 Om du inte har läst Mikael Stjernas provkörning av XL1 (som också finns på film) är det dags att du gör det nu, Stjerna hade nämligen en hel del invändningar mot snålbilen, eller ”enlitersbilen” som den ofta har kallats. Extrema viktbesparingsåtgärder har gjort XL1 till en ganska outhärdlig bil men med Twin-Up ser det ut att kunna vara annorlunda. Volkswagen har nämligen tagit en vanlig Up och stoppat ned ungefär samma drivlina som sitter i XL1.

 I stället för det 5,5 kWh stora batteriet i XL1 har Twin-Up fått ett batteri med 8,6 kWh och en 33 liter stor dieseltank, 23 liter större än i XL1. Den lilla tvåcylindriga dieselmotorn är densamma och ger 48 hästkrafter men elmotorn ger numera även den 48 hästkrafter, i stället för de tidigare 27 hästarna. Max sammanlagd effekt är 74 hästkrafter och det skickas till framhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 

 Twin-Up ska ta sig från 0-60 km/h på 8.8 sekunder medan 0-100 km/h tar 15,7 sekunder. Toppfarten är 140 km/h. Räckvidden vid körning enbart på el är maximalt 50 kilometer.

 Kan då Twin-Up matcha XL1:s låga förbrukningssiffror? Inte riktigt. Med 1 205 kilo på vågen är den 410 kilo tyngre än XL1 men ska ändå klara sig på 0,11 l/mil, vilket inte är mycket sämre än XL1 som vill ha 0,09 l/mil. Koldioxidutsläppen från Twin-Up stannar på 27 g/km.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!