Foto: Uli_Sonntag

Volkswagen Up blir hybrid med XL1-teknik

I går presenterade Volkswagen den supersnåla hybriden XL1. I dag avslöjas det att även lilla Up ska lanseras i hybridutförande med samma drivlina som XL1. Och den blir nästan lika snål.

Det är inte bara den silverfiskformade XL1 som kommer att utnyttja Volkswagens nyutvecklade hybriddrivlina. XL1 börjar byggas senare i år men till en början endast i begränsad upplaga. Hybridtekniken kommer förmodligen inte att nå ut till den stora massan förrän det är dags för lilla småbilen Up att låna XL1-tekniken. Volkswagen har bestämt att den tvåcylindriga dieselmotorn på 48 hästkrafter, elmotorn på 27 hästkrafter och litiumjonbatterierna från XL1 även ska tryckas ned i Up, men det kommer att dröja.

 Up Hybrid är fortfarande på utvecklingsstadiet och beräknas vara färdig för lansering först om cirka 18 månader och liksom i fallet XL1 har man inte bestämt vad den kommer att kosta. Snål kommer den i alla fall att bli. Trots att Up inte är tillnärmelsevis lika ”hal” som XL1 ska den bara förbruka marginellt mer bränsle. Den officiella förbrukningssiffran för XL1 är 0,09 l/mil vid blandad körning och Volkswagen-källor avslöjar för Autocar att man räknar med att Up Hybrid ska klara sig med omkring 0,10 l/mil. En stor anledning till den fina siffran är att Up är så lätt. Trots att det är en småbil med plats för fyra och tillräckligt komfort för att köra riktigt långt så väger den strax under 1 000 kilo, endast 200 kilo mer än tvåsitsiga och extremt avskalade XL1.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!