Volkswagen Up Foto: www.ingobarenschee.com

Volkswagen Up – direktrapport från provkörningen

Tätt på given för redaktör PeO Kjellström nu. På resande fot igen, denna gång för att köra Volkswagen Up som imponerar på flertalet punkter. Var befinner du dig, PeO?

– I det väldigt vackra men trafikkaotiska Rom för att köra Volkswagens viktigaste nyhet på länge. Lilla Up!

 Underbar stad! Hunnit köra mycket?

– Inte alls! Mest suttit i kö. Men förirrade mig ut på en motorväg i alla fall. Där kunde jag konstatera att Up passar lika bra i 130 km/h som den gör i stan. Länge sedan jag körde en så tyst småbil. Tyvärr ingen möjlighet till kurviga vägar, men det är ju heller inte bilens hemmabana.

 Okej, synd, men det får vi ta senare. Hur är den annars?

– Som vilken småbil som helst skulle jag vilja säga, men den är som sagt tyst och klagar inte mycket över potthål och kullerstensgator. Jag tycker Volkswagen har lyckats väldigt bra. Den här bilen har alla möjligheter att bli en succé. Allt beror på vad den kostar och det är inte bestämt.

 Något speciellt att säga om Up?

– Den kommer till Sverige i de mest utrustade versionerna. Och det innebär bland annat ett system som kan hindra dig från att köra in i framförvarande bil, City Emergency Brake kallar dem det. Det fungerar visserligen bara i hastigheter upp till 30 km/h, men väldigt effektivt. Jag har testat och det är rätt scary att åka, om än bara i cirka 25 km/h, mot ett stillastående föremål. Men, systemet fungerar. Om du inte vrider på ratten eller bromsar själv för då kopplar systemet ur. Föraren ska ha full kontroll säger Volkswagen men det är ju en naturlig instinkt att vrida på ratten om det står något framför dig. Eller hur, Rabe!?

 Absolut!

– Man ska också ha klart för sig att det här inte är någon raket. Ett motoralternativ, en trepip med en liters cylindervolym. 60 eller 75 hästkrafter beroende på trimningsgrad. Jag tror 60 hästar räcker, utan att ha kört den. 75-hästarsversionen behöver över 6 000 varv för att ge maxeffekt. Hur ofta varvar man det, även om det låter fräckt.

 Up är alltså en liten bil, men ingen mikrobil väl?

– Nej, den är 354 cm lång men utrymmena är väldisponerade. De fyra som har tillåtelse att färdas i bilen har inget att klaga över. Bagageutrymmet är visserligen stort för klassen men rätt spinkigt ändå.

 Du verkar rätt nöjd, tycker jag mig höra?

– Faktiskt. Det här är en bra bil och kan Volkswagen i Sverige få till ett bra pris, då blir den livsfarlig för konkurrenterna.

 Kul med lite konkurrens! När får vi se den i Sverige?

– Introduktionen sker i februari. Prissättning – och utrustningsnivå – kommer innan årets slut. Då faller domen!

 Okej, tack för pratstunden. Mer körning i morgon?

– Tyvärr inte, men sovmorgon! Det du!

 Lyllo. Vi hörs. Är du frisk nu för övrigt?

– Som en nötkärna!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!