060105_vw_GSX3 Foto: VW

Volkswagen visar motorcykelbil i Los Angeles

På Los Angeles bilsalong kan man se något så märkligt som en crossover mellan motorcykel och bil. Men det är en motorcykel. I alla fall enligt Volkswagen och registreringen.

Volkswagen kände att de också ville haka på trenden att göra crossoverbilar. Men inte riktigt som alla andra gör det. De flesta biltillverkarnas crossovers är en blandning mellan sedan och SUV. VW: s crossover är mellan småbil (typ Lupo eller Fox) och en motorcykel. Konstigt val eftersom VW inte bygger motorcyklar. Men motorcykelbilar bygger de, i alla fall som konceptversion.

GX3 kommer den heta. Den är tvåsitsig, trehjulig och klassas in som motorcykel. Det innebär att den skulle slippa trängselavgift i Sverige. Dessvärre kommer den inte till Sverige.

GX3 visas på Los Angeles bilsalong, och det är bara där den kommer att säljas. I Los Angeles har de inga trängselavgifter men de har samåkningsfiler där man måste vara flera i en bil för att få köra. Man får också köra motorcykel. GX3 är enligt reglementet en motorcykel och får då nyttja den filen trots att man är ensam.

Under huven (om man får kalla det för huv) sitter en 1,6 liters rak fyra på 125 hästkrafter. Det är ganska lite att "bara" få ut 125 hästar ur en 1,6 liters motor, om vi utgår från motorcyklars mått. Men den kommer nog att gå ganska fort ändå. GX3 väger bara 570 kg vilket ger ett vikt/effektförhållande på 4,56 kg per häst. Jämförbart med T. ex. BMW M3 (4kg/hk) och Porsche Cayman S (4,8kg/hk). Största skillnaden mellan dessa blir dock bränsleförbrukning. Det vinner GX3 enkelt med en förbrukning på 0,52 liter/mil.

Om GX3 blir verklighet beräknas den kosta runt 17 000 dollar.

Den som lever får se!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!