Volkswagen XL1 Foto: Uli_Sonntag

Volkswagen XL1 officiell – otroliga 0,09 liter/mil

Världens snålaste bil är här. Volkswagen har släppt de officiella förbrukningssiffrorna för supersnåla plug in-hybriden XL1 som börjar tillverkas senare i år.

Det här är långt ifrån första gången vi hör talas om Volkswagen XL1. ”Enlitersbilen”, som den har kallats till och från, har varit Volkswagens mest intressanta och lovande utvecklingsprojekt under flera år och nu verkar det äntligen som att de är färdiga. XL1 kommer att ställas ut på Genèvesalongen och att det är den produktionsklara bilen får vi anta eftersom Volkswagen presenterar den som ”den snålaste produktionsbilen i världen”.

Volkswagen XL1 är till stora delar byggd som en sportbil – låg vikt och lågt luftmotstånd har stått absolut högst på prioriteringslistan. Stark motor har däremot stått väldigt långt ned. Eftersom XL1 inte väger mer än 795 kilo och har ett luftmotstånd på endast 0,189 Cd blir den otroligt lätt att driva framåt. Därför behövs inte mer än en tvåcylindrig 0,8-liters dieselmotor med 48 hästkrafter och en 27 hästkrafter stark elmotor för att sätta fart på bilen. Elmotorn får sin kraft från litiumjonbatterier och kraften förmedlas till bakhjulen via en sjustegad DSG-låda.

Den officiella förbrukningssiffran lyder 0,09 liter per mil och koldioxidutsläppen uppgår till endast 21 g/km. När XL1 körs i helelektriskt läge förbrukar den endast 0,1 kWh per kilometer och den maximala räckvidden på el är 50 kilometer. När bilen körs i cirka 100 km/h på motorväg ska den inte använda mer än 8,4 hästkrafter, eller 6,2 kW. Bränslebesparingarna har dock inte tagit över helt och hållet, eftersom XL1 är så lätt lär den ändå hänga med i vanlig trafik. 0-100 km/h ska gå på 12,5 sekunder och toppfarten är 160 km/h.

Någon stor bil är den däremot inte. Med 389 centimeter på längden och 167 centimeter på bredden är den åtta centimeter kortare en centimeter smalare än en VW Polo. XL1 är endast 115 centimeter hög, 7 centimeter lägre än Porsche Boxster. I kupén finns endast plats för förare, passagerare och bagage.

XL1, med kolfiber och allt, ska byggas i den VW-ägda Karmann-fabriken i Osnabrück där man även sätter ihop Golf Cabriolet och Porsche Boxster. Tillverkningen beräknas starta någon gång under året men inledningsvis bara i en begränsad upplaga om 50 bilar. När produktionen kommer igång för fullt och vad den kommer att kosta är inte känt.

Missa inte att läsa vår provkörning av Volkswagen XL1.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!