Foto: Mattias Rabe

Volkswagens fusk kan vara lagligt

Nu visar det sig att EU:s lagar innehåller ett kryphål som möjliggör att biltillverkare kan låta sina bilar agera på ett sätt vid utsläppstest än vid verklig körning på väg.

För snart två månader sedan avslöjades Volkswagens fusk med manipulerad mjukvara i dieselbilar i USA. Volkswagen erkände fusket och kom strax därefter med informationen att de omkring 500 000 berörda bilarna i USA endast är en del av de totalt omkring elva miljoner fuskdrabbade bilarna världen över, varav merparten finns i Europa.

Den manipulerade mjukvaran sänker utsläppen från dieselbilar vid officiella mättester i laboratoriet så att nivåerna hamnar på rätt sida om de lagliga gränsvärdena. Vid verklig körning fungerar mjukvaran på ett annat sätt och prioriterar inte utsläppen som i stället överstiger gränsvärdena med upp till 40 gånger.

LÄS MER: Allt om dieselgate

Denna manipulerade mjukvara är strikt förbjuden i USA, men i EU kan den vara laglig. Det skriver New York Times som nämner ett omdebatterat kryphål i europeisk lagstiftning. Kryphålet tillåter att biltillverkare ändrar bilarnas prestandainställningar innan de utsläppstestas. Enligt den amerikanska tidningen ska brittiska lagstiftare under 2011 ha ifrågasatt möjligheterna kryphålet medför:

– En tillverkare kan specificera en speciell inställning som inte används vid daglig körning, varnade britterna om då.

Även om Volkswagen redan har erkänt att de har använt sig av manipulerad mjukvara under flera år ställer de sig fortfarande frågade till om fusket enligt europeisk lagstiftning verkligen ska ses som fusk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!