Volkswagens ”fusk” med förbrukning och utsläpp nu klarlagt

De oegentligheter med koldioxidutsläpp som Volkswagen själva erkände i början av november är inte alls lika omfattande som tidigare nämnts.

Det var den 4 november i år som Volkswagen, i kölvattnet efter den stora dieselskandalen, erkände att de funnit oegentligheter vad gäller koldioxidutsläppen (CO2) i ett antal bilmodeller. Omkring 800 000 bilar sades vara drabbade, bilar som misstänktes dra mer bränsle än vad Volkswagen officiellt uppgett. En halv miljon av dessa uppgavs vara av modellår 2016.

Men nu visar det sig att så ”fusket” inte alls var så omfattande som de själva trodde. Efter omfattande interna undersökningar och mätningar redovisar Volkswagen i dag vilka modeller som innehåller oegentligheterna. Merparten av de modeller som först misstänktes innehåller skumraskheterna har koldioxidvärden och därmed förbrukningssiffror som stämmer överens med de ursprungliga som fanns till hands när bilarna marknadsfördes och såldes. Endast nio modeller är berörda, enligt följande:

Polo 1,0 TSI BlueMotion 70 kW Euro 6, sjuväxlad DSG (säljs ej i Sverige)

Scirocco 2,0 TDI BMT 135 kW Euro 6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)

Jetta 1,2 TSI BMT 77 kW Euro 6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)

Jetta 2,0 TDI BMT 81 kW Euro 6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)

Golf Cabriolet 2,0 TDI BMT 81 kW Euro 6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)

Golf 2,0 TDI BMT 110 kW Euro 6, sexväxlad manuell

Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion BMT 162 kW Euro 6, sjuväxlad DSG

Passat Sportscombi 2,0 TDI SCR 4Motion BMT 176 kW Euro 6, sjuväxlad DSG

Passat Sportscombi 1,4 TSI ACT BMT 110 kW Euro 6, sexväxlad manuell

Som vi ser i listan ovan säljs fem av modellerna inte i Sverige. De fyra övriga gör det.
De nio bilmodellerna kommer framöver att mätas om med överinseende av berörda, oberoende myndigheter. Därefter kommer modellerna att få nya officiella koldioxid- och förbrukningssiffror, om avvikelser kan skönjas även vid de neutrala testerna.

De nio bilmodellerna utgör endast 0,5 procent av Volkswagens totala fordonsvolym då de tillverkas i omkring 36 000 exemplar årligen.
Koldioxidavvikelserna som har uppmätts är små, det handlar tydligen bara om några få gram. Och enligt den europeiska körcykeln rör det sig om förhöjd förbrukning med cirka 0,01 till 0,02 liter per mil. Det skulle i så fall betyda, för att ta en av bilarna i listan ovan som exempel, att Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TSI 220 (162 kW) DSG 4Motion kan komma att få sin officiella förbrukningssiffra förhöjd från 0,69 till antingen 0,70 eller 0,71 liter per mil.

Audi, Skoda och Seat har genomgått samma process som Volkswagen men inga modeller från dessa tre märken berörs av avvikelserna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr