Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagens vd ursinning på Ionity: ”Sorgligt”

Det egna laddnätverket Ionity är den svaga länken i Volkswagens försök att komma ikapp Tesla i kampen om elbilsköparna. Det menar åtminstone VW-chefen Herbert Diess som avreagerar sig i ett ilsket inlägg på sajten LinkedIn.

Volkswagen har halkat efter Tesla i elbilsförsäljningen där Model 3 säljer fler bilar i Europa än vad ID.3 och ID.4 gör tillsammans. En utveckling som knappast gläder Volkswagen-gruppens vd Herbert Diess som dock tror sig ha en förklaring till varför man hamnat i amerikanernas kölvatten.

Felet ligger nämligen hos laddnätverket Ionity, vilket som bekant delägs av Volkswagen. Diess delade med sig av en oangenäm upplevelse när han kuskade runt i sin egen ID.3 under sommaren. På LinkedIn skriver VW-chefen att han hade stora problem att hitta en fungerade laddstation runt Brennerpasset som sammanbinder Österrike med Italien.

– Så jag fortsatte att köra till staden Trento i Italien där jag hittade en ledig Ionity-station. Där fanns inga toaletter, inget kaffe, utan enbart en trasig laddare. En riktigt sorglig affär. Det var allt annat än en premiumupplevelse, Ionity!, skriver Herbert Diess.

Ionity har fått mycket kritik, inte minst av de egna aktieägarna Foto: Gudrun Muschalla / Ionity_2019

Ionity grundades gemensamt av Volkswagen, Daimler, BMW och Ford Motor och marknadsfördes som biltillverkarnas egen motsvarighet till Teslas Supercharger-nätverk. Det är inte första gången samriskföretaget får kritik av sina aktieägare. I fjol sade Volkswagen-gruppens marknadschef Silke Bagschick att Ionitys laddningspriser var alldeles för höga, efter att priserna höjts kraftigt i Europa. 

Audi-chefen Markus Duesmann kritiserade Ionity indirekt i januari i år när han berättade för en tysk tidning att Audi funderar på att installera en egen laddningsinfrastruktur i storstäder. De tyska biltillverkarnas syn tycks vara att Ionity är den svaga länken i deras försök att komma ikapp Tesla på elbilsmarknaden.

Samtidigt som försäljningen av elbilar tredubblades i Europa under fjolåret fruktar de tyska företagen att långa köer runt deras laddstationer kan avskräcka potentiella kunder. Ionitys vd Michael Hajesch berättade tidigare i år att företaget var i samtal med aktieägarna om att expandera sitt nätverk i Europa avsevärt för att möta den ökade efterfrågan på elbilar.

Ionity har avböjt att kommentera Herbert Diess inlägg.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!