I mars skrevs avtalet mellan Fords finanschef Lewis Booth och Geelys ägare Li Shufu under. Fyra månader senare börjar det nu närma sig för affären att avslutas. Nyhetsbyrån Bloomberg citerar två insatta källor som säger att försäljningen kommer att slutföras nästa vecka. Det enda som återstår är slutliga godkännanden från myndigheter och vissa mindre frågor rörande finansieringen.
Försäljningen av Volvo är det sista steget i Ford-chefen Alan Mulallys strategi att fokusera på Ford och strunta i allt annat. Sedan Mulally kom till Ford från Boeing för fyra år sedan har han sålt Aston Martin, Land Rover och Jaguar, märken som Ford köpte i slutet av 1980-talet för att bygga upp en konkurrenskraftig premiumgrupp – Premier Automotive Group (PAG). PAG drogs dock med ekonomiska problem och 2007 blev Aston Martin först att lämna Ford. Nya ägare blev David Richards och de Kuwait-baserade investmentbolagen Investment Dar och Adeem Investment. Året därpå blev det klart att Jaguar och Land Rover skulle flytta till Indien och de nya ägarna Tata Motors. Nu försvinner Volvo till kina och Zhejiang Geely Holding Group. Släktbanden mellan Ford och Volvo kommer inte att klippas av i ett svep. Volvo är tätt sammankopplat med Ford och teknikutbyten kommer att ske i flera år framöver.
Försäljningen av Volvo innebär inte att Ford blir av med någon förlusttyngd verksamhet, tvärtom. Volvo PV redovisade en vinst på cirka 390 miljoner kronor för andra kvartalet. Volvo har nu gått med vinst två kvartal i rad.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.