Avgörandet närmar sig i den långdragna men förvånansvärt odramatiska försäljningen av Volvo Personvagnar. Till skillnad från den böljande Saab-affären har Fords försäljning av Volvo till Geely flutit på i sakta mak utan några skandaler eller sammanbrott. På söndag är det hela över. Det säger i alla fall tre källor som tidningen Financial Times har talat med.
Enligt källorna ska Geely Automobiles moderföretag Zhejiang Geely Holding Group betala motsvarande 13 miljarder kronor för att ta över Volvo. Ytterligare 5,4 miljarder kronor skrapas ihop som kapital för den löpande driften av Volvo. Ungefär hälften av finansieringen kommer från europeiska banker och resten från Kina. Mellan 3,6 och 5,7 miljarder kronor uppges komma från Europeiska investeringsbanken som har fått garantier från den svenska och den belgiska regeringen. Geely uppges låna 3,6 miljarder kronor från svenska banker.
Enligt Financial Times ska Kinas vicepresident Xi Jinping komma till Sverige på ett statsbesök på lördag och avtalet väntas bli klart i samband med detta. Det har spekulerats om att det fortfarande återstår hinder för affären och en av Financial Times källor säger att sista-minuten-frågor kan försena avtalet till måndag. Ford har inte kommenterat Financial Times uppgifter men i tidigare uttalanden har de sagt att affären ska vara klar innan första kvartalets utgång.
Försäljningen av Volvo är ovanligt komplex till följd av den svenska biltillverkarens starka kopplingar till moderföretaget. Köpet är också det största som hittills har genomförts av en kinesisk biltillverkare. Det är också första gången ett premiummärke köps av ett kinesiskt företag. Geely har i flera uttalandet försäkrat att Volvo ska drivas som ett helt fristående och självständigt företag och man säger sig vilja undvika att urvattna Volvos varumärke.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.