100318-volvo ford geely

Volvo-affären strular

Nu rapporterar kinesisk media att Geely har problem att få fram pengarna ska säkra Volvo-affären för deras del. Det är pengarna som lokala myndigheter ska bistå med som kan dra ut på tiden. Dessutom kommer Ford och Geely inte överens om vad som ska ingå i affären.

Trots att det bara är en vecka sedan det rapporterades om att kinesiska Geely har gjort klart med finansieringen inför köpet av Volvo finns det nu uppgifter som berättar om det motsatta. Det är tidningen China Daily som enligt insatta källor skriver att det finns olösta hinder och osäkra omständigheter som kan sätta käppar i hjulen för tidsplanen. Om uppgifterna stämmer finns det risk av ett avtalsundertecknande mellan Ford och Geely inte äger rum innan mars månads utgång som tidigare sagts, samt att det planerade slutförandet av affären innan andra kvartalets utgång (senast 31 juni) kan omöjliggöras.

Det är tre faktorer som spelar in i en eventuell fördröjning av affären. Först och främst uppger China Daily att det beror på de lokala myndigheterna som ska hjälpa Geely med finansieringen (hela affären sägs handla om motsvarande drugt 14 miljarder kronor). Att få loss pengarna från dessa myndigheter sägs ta tid.

En annan faktor som China Daily räknar upp är att Ford och Geely har svårt att enas om hur mycket och vilken Ford-teknik som den amerikanska biljätten ska låta ingå vid försäljningen.

En tredje faktor sägs vara att styrkeförhållandena mellan Ford och Geely har förändrats kraftigt sedan de båda parterna började förhandla förra året. Då, när förhandlingarna inleddes, var Ford ett blödande bilföretag medan Geely var en av de mest expansiva biltillverkarna i Kina. Sedan dess har Ford lyckats med konststycket att inte gå samma väg som GM och Chrysler, utan har klarat av att stå på egna ben och har dessutom fått till en vändning. Ford-aktien har skjutit i höjden senaste året och försäljningen likaså. Kan det helt enkelt vara så att Ford inte är lika angelägna längre att sälja Volvo eller står de fast vid att fokus ska läggas på sitt eget märke, nämligen Ford – då utan subvarumärken som Volvo? De närmaste månaderna får ge oss svaret.

Både Ford och Geely slår tillbaka mot ovanstående uppgifter. De hävdar att allt flyter på som det ska och att ett avtal kommer att slutas innan månaden är slut.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!