Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Volvo är svenskarnas favoritvarumärke – alla kategorier

Volvo är det varumärke det snackas överlägset varmast om i Sverige, alla kategorier, visar en ny undersökning. Bilmärket slår både ICA och IKEA.

Det är undersökningsföretaget Yougov som i sin årligt återkommande varumärkesundersökning BrandIndex rankar Volvo på en överlägsen förstaplats bland svenskarnas favoritvarumärken. Volvo får hela 40,4 så kallade ”buzz-poäng”, beräknade genom att ta nettovärdet av andelen som hört något positivt om ett varumärke minus andelen som hört något negativt.

På andra plats hamnar dagligvaruhandelskedjan Ica, med en poäng på 29,8. Därefter följer IKEA och nästa bilrelaterade varumärke, däcktillverkaren Michelin (21,3 poäng). Nästa renodlade bilföretag, Volkswagen, återfinns på femte plats, följt av Apple och BMW.

Yougov redovisar även en lista på de varumärken som förbättrat sig mest under året som gått (mätperioden januari–juni, 2015 mot 2014). Denna lista toppas av flygbolaget Ryanair. Enda bilrelaterade varumärke på denna tio-i-topp-lista är bensinbolaget Ingo på sjunde plats.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!