Beskedet om att Volvo återkallar drygt 80 000 bilar har rönt stor uppmärksamhet i media. Kanske främst eftersom det i huvudsak berör bilar som rullar i de nordligare trakterna. Men det faktum Volvo att det är långt ifrån första gången som tvingas återkalla ett stort antal bilar, spelar säkerligen också in. En gång är ingen gång och två gånger är två gånger för mycket, som man brukar säga. I Volvos fall är det fjärde gången inom en begränsad period som bilarna visar sig inte hålla måttet. Om det tyder på att Volvos bilar är sämre än andra, eller om Volvo är mer noggranna och ärliga än andra tillverkare låter vi vara osagt.
Orsaken till den senaste återkallelsen av S 40 och V 50 är en felaktig packning i bränslepumpens elektriska styrenhet. Den felaktiga packningen gör att insidan av bränslepumpens styrenhet kan börja rosta efter långvarig exponering i salthaltiga och fuktiga miljöer. Detta kan leda till att pumpen inte får rätt tryck, vilket i sin tur kan leda till motorstörningar eller i värsta fall ofrivilligt motorstopp. Det amerikanska trafiksäkerhetsverket menar att felet i den Bosch-tillverkade styrenheten kan innebära en trafikfara. Volvo har dock inga uppgifter om att någon olycka ska ha skett på grund av felet.
I Sverige berörs 20 299 bilar av beslutet. Bilarnas ägare ska redan ha börjat få brev om återkallelsen. Volvo säger sig självklart stå för kostnaden. Åtgärden blir att styrenheten flyttas in i kupén och placeras under baksätet. Felet ska vara åtgärdat på verkstad på 20 minuter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.