Foto: Glenn Lindberg

Volvo återupptar produktionen i Torslanda

Efter ett produktionsstopp på några veckor kommer Volvo att sätta igång tillverkningen av bilar i sina fabriker igen på måndag 20 april.

I mitten av mars stoppades produktionen i de flesta bilfabriker i Europa på grund av coronapandemin. Volvo avvaktade lite längre och stängde fabrikerna i slutet av mars. Efter nästan en månad börjar biltillverkarna nu starta upp igen och Volvo återupptar produktionen i Torslandafabriken 20 april. Samtidigt öppnar även deras fabrik i belgiska Gent med reducerad produktionstakt, och fabriken i South Carolina, USA, öppnar 11 maj.

– Vi har ett ansvar gentemot våra anställda och leverantörer att återuppta vår verksamhet nu när situationen tillåter det. Det bästa vi kan göra för att hjälpa samhället är att hitta säkra sätt att starta företaget och därmed skydda människors hälsa och jobb, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Inför produktionsstarten har Volvo inför mer omfattande städ- och renhållningsrutiner samt anpassat arbetsplatser så att personal kan hålla avstånd till varandra. De kommer även att begränsa antalet personer som tillåts i mötesrum och restauranger.

Andra biltillverkare som återupptar sin produktion är Mercedes som också startar under nästa vecka. Fiat Chrysler-koncernen planerar för produktionsstart och Volkswagen öppnar liksom Volvo på måndag 20 april.

De första Volkswagen-fabrikerna att öppna är den i Zwickau, Tyskland och Bratislava, Slovakien, sedan följer övriga anläggningar i Tyskland, Portugal, Spanien, Ryssland och USA med start 27 april. Någon gång i maj kommer produktionen i Sydafrika, Argentina, Brasilien och Mexiko att återupptas.

– Vi återupptar produktion och logistik med ett iscensatt tillvägagångssätt på ett välorganiserat sätt. Våra anställdas hälsa är högsta prioritet. Vi erbjuder säkra arbetsplatser och maximalt möjligt hälsoskydd med en 100-punktsplan. Med full medvetenhet om vårt ansvar ser vi till att ekonomin behåller fart och att bilar lämnar anläggningarna och når våra återförsäljare och kunder, säger Andreas Tostmann, medlem i märket Volkswagens ledningsgrupp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!