080102-volvo-usa-amerika

Volvo bantar i USA

Volvo minskar antalet återförsäljare på den nordamerikanska marknaden till följd av den minskande försäljningen. Nästan 100 av totalt 355 återförsäljare ska avvecklas inom de närmaste åren.

Under 2007 sålde Volvo 106 000 bilar i USA. Nästa år väntas försäljningen sjunka till 85-90 000 bilar, en nedgång med 10-15 procent. Om den prognosen inträffar, återgår Volvo till den nivå man låg på i mitten av 1990-talet i USA. Om man jämför med toppåret 2004 är det en minskning med hela 35 procent.

Det är Anne Belec, vd för Volvo Cars North America, som berättar om Volvos dystra framtidsprognos för Automotive News. Vid huvudkontoret till Volvo PV:s amerikanska dotterbolag Volvo Cars North America i Kalifornien ska personalstyrkan bantas rejält. I den regionala organisationen, där 334 personer arbetar, väntas uppemot 100 personer bli av med sina arbeten. Definitivt besked väntas under årets första månad.

David Stein, ordförande i Volvo-återförsäljarnas sammanslutning säger till Automotive News att många av Volvos amerikanska återförsäljare har dragits med stora lönsamhetsproblem de senaste åren. S40, V50 och C30 har inte blivit några storsäljare i USA, försäljningen har varit långt ifrån vad Volvo PV hoppats på. S60 anses av de amerikanska kunderna vara lika utdaterad som den är hemma i Sverige.

Samtidigt som flera av Volvos modeller har sålt dåligt har lönsamheten uteblivit för de man ändå lyckats sälja. Orsaken anses vara den svaga dollarn. Anne Belec tror att problemet kommer att kvarstå ett par år framöver. Volvo får förlita sig på S80, C70, XC90 och XC70 som säljer förhållandevis bra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!