Volvo V60 Polestar

Volvo bygger fler S60 och V60 Polestar

Glada nyheter! Hyllade Volvo S60 och V60 Polestar sålde slut i ett nafs och vi trodde nästan att det var slut där, men nu bekräftas det att de båda prestandabilarna kommer tillbaka. Tillverkningen sätter igång senare i år.

Det var förra sommaren som första serieproducerade exemplaret av S60/V60 Polestar rullade av produktionslinan hos Volvo i Torslanda. De Polestar-optimerade versionerna av S60 och V60 skulle tillverkas i 750 exemplar, en siffra som också uppnåddes. Att man begränsade antalet bilar till endast 750 exemplar berodde på att Volvo med produktstrategichef Lex Kerssemakers i spetsen var rädda för att bli stående med bilar som kunde bli en börda för handlarna.

– Det var mitt misstag. Men bilarna sålde slut snabbare än vad vi väntat oss, säger Lex Kerssemakers till amerikanska Car and Driver.

De 750 bilarna sålde slut snabbt. USA:s andel bilar, 40 stycken S60 och 80 stycken V60, försvann på fem dagar och de totalt 80 bilar som Sverige fick ta del av gick också åt kvickt.

Övriga länder som har fått njuta av Volvos prestandaversioner är Australien, Japan, Storbritannien, Kanada, Schweiz och Nederländerna.

Med andra ord finns det spekulanter som blev utan bil, något som Volvo och Polestar tänker ändra på då de har beslutat att tillverka en ny omgång. Tillverkningen av S60 och V60 Polestar i Torslanda kommer igång igen senare i år.

Teknikens Värld har fått erfara att bilarna, som sannolikt blir av årsmodell 2016, i princip blir orörda i jämförelse med de som tillverkades förra året. Hur många exemplar som tänker byggas är inte känt.

Volvo S60 och V60 Polestar, som oftast framstår i den Polestar-blå kulören men som finns i andra färger (se nedan), är alltså av Polestar optimerade prestandaversioner. Chassit har förbättrats med bland annat stötdämpare från Öhlins, bromsar från Brembo och ett grövre avgassystem har monterats. Drivlinan med T6-motorn som hjärta har förändrats genom ny programvara för motorstyrningen, turbo från Borg Warner och större laddluftkylare. Även automatlådan samt fyrhjulsdriftsystemet från Haldex har Polestar-modifierats. En viktig detalj för att få bilarna krispiga har varit Volvo Polestar-tävlingsföraren Robert Dahlgren som fanns vid sidan under hela utvecklingen.

350 hästkrafter och över 500 newtonmeter levererar den sexcylindriga maskinen vilket ger S60 Polestar en sprinttid från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och V60 Polestar en tid på 5,0 sekunder. Toppfarten för båda är begränsad till 250 km/h.

När den nya omgången S60 och V60 Polestar är färdigbyggda behöver du inte hänga läpp. Volvo ser en ljus framtid tillsammans med Polestar. För ett halvår sedan berättade Volvos vd Håkan Samuelsson att han tror på fördjupat arbete mellan de två företaget som kamperat ihop i över 20 års tid.

Lex Kerssemakers är också positivt inställd:

– Vi kommer att ha fler Polestar-bilar i framtiden. Det kommer att vara en del av vår portfolio, säger han.

Exakt vad vi har att se fram emot är oklart, men att XC60 och nya XC90 finns i Polestar-chefen Christian Dahls tankar står klart. Sedan har vi också Volvos monstermaskin på två liter och 450 hästkrafter som utvecklats tillsammans med Polestar. Tänk när Polestar gör en prestandamotor av denna redan högpresterande maskin. Lägg därtill att det finns en lång rad andra Drive-E-motorer som kan Polestar-optimeras.

Läs gärna våra provkörningar av S60 Polestar och V60 Polestar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr