Inte långt efter att BMW presenterade sin eldrivna 1-serie Coupé visar Volvo sin motsvarighet och precis som BMW verkar Volvo ha kommit en bra bit i utvecklingen. Den nya elbilen är en vidareutveckling av C30 BEV som Teknikens Världs Hans Hedberg fick provköra i september.
– Den första prototypen hjälpte oss att identifiera huvudutmaningarna på tekniksidan, till exempel batteriernas placering och säkerhetsfrågorna. Den eldrivna C30 vi visar i Detroit är en betydligt mer komplett produkt, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar.
Den C30 som ska visas i Detroit är precis som vilken C30 som helst, utrymmena är desamma, likaså säkerhetsnivån dessutom ser bilen likadan ut som vanligt. Den nya instrumenteringen avslöjar dock elversionen. Ett nytt så kallat kombinationsinstrument visar inte mycket mer än fart och energiförbrukning. När bilen startas blir skillnaden ännu mer uppenbar. Den eldrivna C30 har inga växlar och alla kraft kommer på en gång. Trots det är prestandan tämligen beskedlig med en 0-100 km/h-tid på 10,5 sekunder och en toppfart på 130 km/h.
Elmotorn som levererar 111 hästkrafter sitter där den vanliga motorn brukar sitta, det vill säga under motorhuven, medan litiumjonbatterierna som ersätter bränsletanken breder ut sig dels i kardantunneln och dels där bränsletanken vanligtvis återfinns. Volvo uppger inte hur mycket elversionen väger, bara att batterierna väger 280 kilo. Att ladda batterierna fullt via ett standarduttag på 230 volt uppges vara fixat på strax under åtta timmar. När det är gjort har bilen en total räckvidd på 150 kilometer, vilket enligt Volvo täcker in det dagliga behovet för mer än 90 procent av Europas bilister.
Planen är att 50 exemplar av den eldrivna C30 ska tillverkas och sedan testköras av utvalda personer i Sverige under en tvåårsperiod med början 2011. Projektet får 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten.
Teknisk specifikation Eldriven C30
Motor: Elmotor 40/ 82kW
Effekt: Elmotor 82kW, 111 bhp
Acceleration 0-100 km/h: 10.5 sekunder
Laddningstid: Laddning genom standarduttag, 230 V,16 ampere: < 8 timmar
Räckvidd på elenergi: 150 km (NEDC-cykel)
Batteriets energiinnehåll: 24 kWh nominell energi, av vilken 22.7 kWh används för att driva bilen
Batteriets vikt: 280 kg
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.