080909-c30-s40-v50-drive

Volvo C30, S40 och V50 D DRIVe – nya svenska snålvargar

För bara ett par månader sedan avslöjade Volvo att de ska släppa tre snåla dieselversioner av C30, S40 och V50. Nu är tiden kommen, Volvo presenterar i dag sina DRIVe-versioner av modellerna som har publik premiär nere i Paris nästa månad.

I början av juli i år presenterade Volvo PV:s avgående vd Fredrik Arp företagets nya strategi som innebär att de ska gå en snålare framtid till mötes, främst miljö- och förbrukningsmässigt sett. Han avslöjade då att hösten skulle bjuda på tre nya snåldieslar av modellerna C30, S40 och V50. I dag lättade Volvo på trycket och presenterar de tre nya modellerna som får tilläggsbeteckningen DRIVe.

Alla tre DRIVe-bilarna är baserade på den Volvo C30 konceptbil som visades på Frankfurtsalongen förra hösten. På den presenterade Volvo en rad lösningar för hur man kan sänka koldioxidutsläppen på sina bilar, lösningar som i dag alltså är realiserade och implementerade.

Tekniken som Volvo har använt sig av, och som presenteras nedan, innebär att bilarnas koldioxidutsläpp hamnar under den magiska gränsen 120 gram per kilometer. Medan lilla C30 släpper ut 115 gram och drar 0,44 liter diesel per mil så släpper de lite större modellerna S40 och V50 ut 118 gram per kilometer och drar 0,45 liter diesel per mil. Dessa siffror innebär att C30 och V50, enligt Volvo själva, är bäst i sina segment när det gäller CO2-utsläpp.

– Vi vill visa att låga CO2-värden inte bara är förbehållet mindre dieselbilar. Genom att erbjuda Volvo V50 med utsläpp under 120 gram CO2 per kilometer, ger vi möjligheten också för familjer och andra med behov av extra utrymme att göra ett aktivt miljöval, säger Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp.

Sänkningen av förbrukningen och CO2-utsläppen har skett genom att noggrant analysera bilarnas totala potential för en effektivare, snålare framdrivning. Bilarna har sedan optimerats inom fyra följande områden.

Minskat luftmotstånd:

Minskad chassihöjd med cirka 10 millimeter. Samma komfortsättning som standardbilen. 

Spoiler fram, samma som T5-versionen (S40 och V50). 

Täckt grill. Bakom den karakteristiska Volvogrillen sitter en vindavvisande panel för bättre aerodynamik i motorrummet. 

Vindavvisare framför framhjulen. 

Aerodynamiskt optimerade Libra-fälgar i specialdesign. 

Underredspaneler för effektivare luftströmning också under bilen (C30). 

Unik bakre spoiler (C30). S40 samma spoiler som versionerna T5 och D5. 

Ny bakre stötfångare (C30). 

Lägre rullmotstånd:

Samtliga bilar är standardutrustade med en ny generation lågfriktionsdäck från Michelin. 

Högre utväxling:

Växellåda med justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln. 

Effektivare drivlina:

Optimerad motorkylning, motorstyrning och styrservo. 

Ny växellådsolja med lägre friktion. 

Växelindikator i informationsdisplayen. 

– Att byta växellådsolja ger oss 0,75 procents minskad förbrukning. Lågfriktionsdäcken sparar in ytterligare två procent. Var och en kan åtgärderna verka blygsamma, men det viktiga är att se till helheten. Tillsammans innebär alla små justeringar att vi lyckats nå vårt mål och komma under 120 gram per kilometer för samtliga tre bilar. Utan att inkräkta på vare sig köregenskaper eller komfort, vilket var ett viktigt krav, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.

Volvos DRIVe-bilar, som alla är utrustade med partikelfilter, är certifierade enligt europeisk NEDC-standard. Volvo C30 har dessutom utmärkt sig i ECO-test, som innebär ännu mer omfattande mätningar av personbilars koldioxid- och partikelutsläpp. Graderingen sker med hjälp av stjärnor och poäng, på liknande sätt som EuroNCAP inom säkerhetsområdet. Den oberoende ECO-testmätningen placerar Volvo C30 i topp i sin storleksklass, med fyra stjärnor och 76 poäng i den samlade bedömningen av bilens totala miljöprestanda.

Tillverkningen av C30, S40 och V50 DRIVe sätter igång vid årsskiftet. Därefter tar försäljningen vid under början av nästa år.

Volvo PV beräknar sälja över 20 000 dieseldrivna DRIVe-bilar nästa år i Europa. Fördelningen väntas bli relativt jämnt spridd över regionen, med Frankrike, Sverige, och Spanien som försäljningstoppar. Anledningen är de extra förmånliga villkor som erbjuds konsumenterna i dessa länder.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr