Foto: Volvo Cars

Volvo Cars har sålt 600 000 CMA-bilar

Tillsammans med egna Polestar och Geely-ägda Lynk & Co har Volvo Cars sålt över 600 000 bilar på den nyligen utvecklade CMA-plattformen. Tillsammans med nya SPA2 är det CMA som ska bära Volvos elbilssatsning.

När Geely köpte Volvo Cars av Ford 2010, ägande firade tio år i dagarna, stod två saker högt upp på önskelistan: två nya plattformar. XC90 var första bil på plattformen SPA, som nu används för 90- och 60-serien och 2017 fick Volvos storsäljande suv XC40 äran att vara första bil på den mindre plattformen CMA.

Plattformen, som utvecklades av CEVT i Göteborg, har sedan dess använts till XC40 Recharge, flera modeller i XC40-serien, Polestar 2 samt Lynk & Co-bilarna 01, 02, 03 och 05.

Lagom till tioårsjubileet av Volvo-köpet meddelar Volvo Cars att CMA-plattformen nu sålts i totalt 600 000 exemplar, när alla modellerna räknas samman.

PROVKÖRNING: Volvo XC90 Armoured

De första leveranserna av elbilen Polestar 2 sker nu i augusti och kommer då att spä på siffran ytterligare. Plattformen ska också användas av fler bilar i Geely-koncernen. De första XC40 Recharge ska levereras till kunder senare i höst.

– Vi är otroligt stolta över de här försäljningssiffrorna och vi har tio väldigt bra år med partnerskap med Geely, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Volvo Cars kan behöva visa upp fina resultat av sitt samarbete med Geely inför de förhandlingar om en sammanslagning av Volvo Cars och Geely Auto som ska fortsätta i höst. Förhandlingarna stoppades tillfälligt efter att Geely fått en möjlighet till en börsintroduktion på den viktiga teknikbörsen i Shanghai.

Med CMA-plattformen som grund kommer Volvo de kommande fem åren att storsatsa på elbilar. Hälften av nybilsförsäljningen ska bestå av elbilar och hybrider senast 2025 och merparten av Volvo Cars ökade försäljning ska bestå av de här bilarna.

2021 är målet att nå drömgränsen 800 000 sålda bilar.

Coronapandemin har bromsat Volvos försäljning i år men redan juli månad visar på en stark återhämtning. Juli 2020 sålde Volvo Cars 14,2 procent fler bilar än samma månad förra året och tillväxten fanns i såväl Kina som Europa och USA.

Allra bäst sålde XC-bilarna men även V60 och S60, som byggs i USA, kunde visa på en stark tillväxt. Andelen elektrifierade modeller har mer än fördubblats under de senaste sju månaderna.

Men det återstår en del att hämta in efter vårens magra månader. Hittills i år har Volvo sålt 16 procent färre bilar än samma period förra året. Men över årets sju månader är det ändå plussiffror för Kina och USA.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!