Volvo Concept Coupé

Volvo Concept Coupé officiell – fakta, film och stora bildgallerier

För första gången visar Volvos nye designchef Thomas Ingenlath upp Volvos framtida form. Resultatet är överraskande med ett designspråk laddat med nygamla gener – här är Volvo Concept Coupé.

Volvos nye designchef sedan drygt ett år tillbaka, tyske Thomas Ingenlath, har äntligen tagit bladet från munnen. Iett svep presenteras helt nya stilideal i konceptbilen Volvo Concept Coupé.

Concept Coupé flirtar med Volvos tradition – P1800-influsenerna är övertydliga. Vid en första anblick kan dessa retrotankar först störa, man får en känsla av att Ingenlath vill återskapa samma hausse som Audi gjorde med första generationens TT. Tittar vi närmare på detaljerna ser vi tydligare Volvos nya formspråk. 

Volvo Concept Coupé är först ut av tre konceptbilar som Ingenlaths team använder sig av för att illustrera, övertyga – i viss mån även övertala – Volvopubliken om den nya designen. Ioch med Ingenlaths entré in i Volvovärlden kan vi nu se ett delvis helt nytt formspråk från Göteborg, hans designteam har spanat lika mycket bakåt i arkiven som framåt i kristallkulan.

Framtill är sned­ribban återigen synlig. På dagens, för modellåret faceliftade, modeller är Volvodiagonalen en smal pinne, på Concept Coupé betydligt grövre. Givetvis är järnmärket nästa övertydligt stort. Grillen har drag av konceptbilen VCC och P1800 och är stark i sin form. Luftintagens nedre del med tydlig vingform är sportig, räkna med att framtida R-Design-versioner får ärva detta.

– Vi jobbar fortfarande med att tolka vår 85 år långa designhistoria och i samband med lanseringen av XC90 nästa år avslöjas hela sanningen, berättar ­Thomas Ingenlath.

Baktill syns P1800-­influenserna tydligt, men den plana ytan mellan bakljusen snackar även en hel del första generationens 140-modell, en fin hälsning till Volvo skandinaviska designarv. ”Namnplåten”, där det utspärrade Volvo-emblemet platsar, består av en inåtvinklad karossyta som snyggt fångar upp ljuset.

Även under skalet är det stora nyheter. Givetvis har Volvo Concept Coupé den senaste tappningen av företagets nya VEA-drivlina. Tvåliters fyrcylindrig bensinturbomotor – den nya generationen kallas Drive-E – kopplad till automatlåda och laddhybridsteknik. Prestandamässigt ska bilen vara jämförbar med en V8-motor. Toppeffekt 400 hästkrafter och hela 600 newtonmeter i vridmoment.

Concept Coupé vilar på nya SPA-plattformen, som ger möjlighet att laborera med axelavstånd och överhäng. Concept Coupé är välbalanserad i formerna även om siluetten smakar P1800 lång väg. Inget fel med det. Ett snyggt och propert formspråk som mer vardagsnära Volvo­bilar också kommer att få ta del av inom snar framtid. 

Säkerhetsmässigt skyltar konceptet med en stilig hommage till prepunktsbältets premiär 1959 på ett snyggt sätt i form av en inskription.

Interiört är annars kanske där det nya formspråket märks minst. Nya interiör­designchefen Robin Page vill höja nivån på materialval och attityd. Page kommer senast från Bentley där han designat de senaste modellerna, men även den handbyggda drottningvagnen. Den flytande mittkonsolen är ersatt av en rejäl box som innehåller fullstor stående touchskärm som flankeras av stående luftutsläpp. Snyggt men lite konservativt. Förare och passagerare sitter djupt ner med en rejäl kardantunnel mellan sig.

Thomas Ingenlaths designöverraskning Concept Coupé, som visas för allmänheten på bilsalongen i Frankfurt, ger känslan av att det kommer att komma fler positiva nyheter från ett formstarkt och delvist ”nytt” Volvo. Första produktions-Volvo med det nya utseendet blir andra generationens Volvo XC90 som lanseras under nästa år.

Läs ännu mer om Volvo Concept Coupé i Teknikens Värld nummer 19/2013 – som finns i butik i dag!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!