100715-volvo europa

Volvo fortsätter ånga på i Europa

För tredje månaden i rad får vi formulera en rubrik likt den ovan. Volvo kör som tåget när det gäller försäljningen av nya bilar ute i Europa. Medan de flesta märken backade mäktar Volvo med en ökning, tredje största faktiskt.

Den europeiska (EU+EFTA) nybilsmarknaden fortsätter att backa. Junisiffrorna visar att månaden är den tredje i raden med röda siffror. I juni såldes 6,2 procent färre bilar än juni förra året. Det är dock en svag förbättring jämfört med maj månads jämförelsesiffror.

Totalt handlar det om 1 475 543 sålda bilar i Europa i juni. Volvo står för 20 854 av dessa vilket är 2 082 fler än juni månad förra året. Ökningen motsvarar därmed 11,1 procent, en siffra som står sig mycket bra i konkurrensen.

Faktum är att Volvos ökning är den tredje största av alla representerade bilmärken. Endast Land Rover (+38,9 procent) och Nissan (+27,0 procent) bräcker svensken. I Land Rovers fall handlar det dock om till antalet betydligt färre bilar än för Volvo.

Eftersom Saab inte ingår i GM-gruppen längre redovisas deras siffror under ”övriga märken”. Därmed kan vi tyvärr inte ge er några siffror på Saabs försäljning i Europa.

Noterbart är att Ford backar med 19,9 procent, Chrysler med 21,9 procent, Fiat med 21,3 procent, Chevrolet med 17,0 procent, Suzuki med 29,6 procent, Toyota med 15,3 procent och Honda med 14,7 procent.

Märken som ökar, utöver ovan nämnda, är Opel med 5,2 procent, Dacia med 6,9 procent, Renault med 2,5 procent, Lexus med 0,6 procent, BMW med 9,1 procent och Jaguar med 9,6 procent. Märkbart är att av de tre dyra tyskarna – Audi, BMW och Mercedes – så är det bara BMW som ökar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!