Den europeiska (EU+EFTA) nybilsmarknaden fortsätter att backa. Junisiffrorna visar att månaden är den tredje i raden med röda siffror. I juni såldes 6,2 procent färre bilar än juni förra året. Det är dock en svag förbättring jämfört med maj månads jämförelsesiffror.
Totalt handlar det om 1 475 543 sålda bilar i Europa i juni. Volvo står för 20 854 av dessa vilket är 2 082 fler än juni månad förra året. Ökningen motsvarar därmed 11,1 procent, en siffra som står sig mycket bra i konkurrensen.
Faktum är att Volvos ökning är den tredje största av alla representerade bilmärken. Endast Land Rover (+38,9 procent) och Nissan (+27,0 procent) bräcker svensken. I Land Rovers fall handlar det dock om till antalet betydligt färre bilar än för Volvo.
Eftersom Saab inte ingår i GM-gruppen längre redovisas deras siffror under ”övriga märken”. Därmed kan vi tyvärr inte ge er några siffror på Saabs försäljning i Europa.
Noterbart är att Ford backar med 19,9 procent, Chrysler med 21,9 procent, Fiat med 21,3 procent, Chevrolet med 17,0 procent, Suzuki med 29,6 procent, Toyota med 15,3 procent och Honda med 14,7 procent.
Märken som ökar, utöver ovan nämnda, är Opel med 5,2 procent, Dacia med 6,9 procent, Renault med 2,5 procent, Lexus med 0,6 procent, BMW med 9,1 procent och Jaguar med 9,6 procent. Märkbart är att av de tre dyra tyskarna – Audi, BMW och Mercedes – så är det bara BMW som ökar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.