100615-volvo europa

Volvo fortsätter erövra Europa

Den europeiska nybilsmarknaden backar för andra månaden i rad. Men det påverkar inte Volvo som fortsätter att stärka sina positioner och var tredje starkast växande bilmärket i Europa.

I maj gick den europeiska (EU + Island, Norge och Schweiz) nybilsmarknaden bakåt för andra månaden i rad. Siffrorna för maj var ett steg bakåt med 8,7 procent jämfört med samma månad året innan. Totalt registrerades det 1 164 994 bilar i Europa förra månaden. Sett över årets fem första månader registrerades det 6 111 021 nya bilar, en ökning med 2,3 procent jämfört med samma period 2009.

Tyskland låg i topp med antalet nyregistrerade bilar i maj, men var samtidigt den stora europeiska marknad som backade mest – minus 35,1 procent. Italien och Frankrike, som också räknas till de stora, backade också men långt ifrån noteringen i Tyskland. I Storbritannien ökade nybilsförsäljningen i maj med 13,5 procent medan Spanien ökade hela 44,6 procent. Den europeiska nybilsmarknad som i maj backade mest var Grekland med minus 54,1 procent medan Island ökade mest – plus 110,8 procent. Dock registrerades endast 390 nya bilar på Island så av de marknader med mer betydande siffror ökade Irland mest med 70,6 procent.

Sverige ökade som bekant med 37,2 procent förra månaden vilket gör att vårt avlånga land ligger bland de länder gick framåt mest.

Sett till enskilda bilmärken för maj månad har vi Volvo som en av de klara vinnarna. I Europa (EU + Island, Norge och Schweiz) registrerades 17 882 nya Volvo-bilar vilket var en ökning med 18,6 procent jämfört med maj månad förra året. Med den siffran var Volvo det tredje starkast växande bilmärket i Europa, endast slagen av Land Rover och Lexus som dock sålde betydligt färre bilar (5 501 respektive 1 540).

Till dem som backade mest under maj månad hör hela Fiat-gruppen med Alfa Romeo -26,2 procent, Fiat -22,4 procent och Lancia -17,6 procent. Andra stora förlorare var Suzuki (-30,3 procent), Mitsubishi (-25,9 procent), Honda (-23,8 procent) och Toyota (-22,1 procent). Men alla japanska bilmärken var inte stora förlorare i maj. Nissan ökade sin försäljning med 18,4 procent och Mazda sin med 7,2 procent.

Andra kraftfulla märken i Europa som backade är Opel och Ford som tappade i storleksordningen 16-19 procent.

Av de tre tyska premiummärkena var det endast Audi som gick framåt – plus 2,3 procent. BMW tappade 0,7 procent medan Mercedes tappade 2,0 procent.

Siffrorna för Saab kan vi inte redovisa då de numera inte ingår i GM-gruppen. Sedan mars månad redovisas inte deras siffror separat utan sorteras in under ”övriga bilmärken”.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!