En källa, som vill förbli anonym, säger till nyhetsbyrån Reuters att det inte finns några fler hinder när det gäller Geelys förvärvning av Volvo Personvagnar.
– Affären förväntas vara i hamn innan det kinesiska nyåret, sedan kommer Geely snabbt att sätta igång med integrationen, säger källan vidare.
Det kinesiska nyåret infaller nästa gång den 14 februari 2010.
Något officiellt uttalande har Geely inte gjort.
Li Shufu, styrelseordförande i Zhejiang Geely Holding Group och dotterbolaget Geely Automobile Holdings, ska ha anlitat den stora internationella revisionsfirman Deloitte Touche Tohmatsu för att planera och genomföra integrationen av Volvo efter att köpet är genomfört.
Deloittes fokus kommer att ligga på att integrera marknadsföring och försäljning i Kina, logistik och gemensam projektsverksamhet.
– Li Shufu vill göra något i stil med var Lenovo-IBM genomfört – ha ett utländsk huvudkontor och ett i Kina, säger källan till Reuters.
Lenovo är Kinas största datortillverkare och som för fyra år sedan köpte IBM:s PC-verksamhet för 1,75 miljarder dollar.
Geely, som är Kinas största privata biltillverkare, kommer att söka lån på minst en miljard dollar (motsvarande 7,2 miljarder kronor) hos kinesiska banker för att slutföra Volvo-affären med Ford som sägs vara värd runt 1,8 miljarder dollar (motsvarande 12,9 miljarder kronor).
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.