110512-volvo vinst 2010

Volvo har vänt förlust till vinst

Volvos tunga förlustår ser ut att vara över. Nu redovisar man en vinst för helåret 2010 som uppgick till drygt 2,3 miljarder kronor. En förklaring är den ökade försäljningen som uppgick till drygt 373 000 bilar.

Volvos första år under kinesisk flagg blev bra. Från att ha haft en rad tunga år med miljardförluster kan man nu uppvisa en rörelsevinst på 2,34 miljarder kronor för 2010. Det är en förbättring med drygt 7,5 miljarder kronor jämfört med 2009 då förlusten uppgick till över fem miljarder kronor.

– Jag är mycket nöjd över att allt engagemang och alla insatser som gjorts inom företaget har lett till ett positivt resultat. Under 2010 vände den negativa trenden på fordonsmarknaden och vi är återigen ett lönsamt företag, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

Förbättringen förklaras främst av högre försäljningsvolymer och gynnsam nettoprissättning. Omsättningen för helåret 2010 uppgick till 113 miljarder kronor, en ökning med 17,4 miljarder kronor jämfört med 2009.

Försäljningen ökade från 2009 års 334 808 sålda bilar till 373 525 bilar, en ökning med 11,6 procent. Starka Volvo-marknader 2010 var Kina och Norden där förstnämnda ökade 36,2 procent och sistnämnda ökade 29 procent. Försäljningen över hela Europa ökade med 10,4 procent och Volvos marknadsandel ökade med 0,14 procent till 1,2 procent. Däremot backade Volvo i USA, från 61 246 sålda bilar 2009 till 53 952 sålda bilar 2010. Ett tapp på 12,2 procent.

Volvos storsäljare globalt är fortfarande crossovern XC60. Den är en stor del av förklaringen till de goda försäljningssiffrorna, men även nya S60 och V60 har haft en framgångsrik introduktion samt att de bränslesnåla DRIVe-modellerna starkt efterfrågas runt om i Europa.

Fortsatt starkt 2011

För första kvartalet 2011 uppvisar Volvo en rörelsevinst på 640 miljoner kronor. Det är 280 miljoner kronor bättre än första kvartalet 2010. Förklaringen till detta sägs vara ännu bättre försäljningssiffror, marknadseffektivitet och kontrollerad ökning av kostnader.

Försäljningen under första kvartalet i år steg med 13,7 procent till 106 827 bilar vilket, om Volvo håller samma takt resten av året, skulle innebära att man vid årets utgång sålt en bra bit över 400 000 bilar 2011. Volvo räknar med ytterligare ökning av försäljningsvolymerna under resterande del av året.

Under första kvartalet i år ökade försäljningsvolymerna på samtliga marknader, likaså marknadsandelen i Norden och övriga Europa.

Försäljningen ökade som följer: Norden med 22,9 procent, Kina med 10,5 procent, Nordamerika med 9,1 procent, Europa med 9,7 procent och övriga världen med 27,6 procent.

I slutet av mars i år tillkännagav Volvo att man behöver nyanställa 1 200 personer i Torslanda och Gent. Till detta läggs expansionsplanerna för Kina där man planerar en ny fabrik, ett kinesiskt huvudkontor samt kraftigt utbyggd återförsäljarorganisation.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!