080904-vw-etta-volvo-tvåa

Volvo inte längre störst i Sverige

Den senaste tiden har varit milt sagt omskakande för Volvo. Bortsett från de återkommande nedskärningarna och vd-bytet ställs man nu dessutom inför det faktum att Volvo inte längre är det bäst säljande bilmärket i Sverige.

Som om det inte vore nog med problemen på USA-marknaden, produktionsminskningarna i de svenska fabrikerna och det nyss genomförda vd-bytet får Volvo numera finna sig i att inte längre vara den största spelaren i Sverige. Den platsen innehas nu i stället av Volkswagen. När Bil Swedens nybilsstatistik redovisades i början på veckan fokuserades det mest på minskningen i antalet nyregistrerade personbilar, samtidigt som miljöbilarna fortsätter att öka kraftigt. Efter ett tag uppmärksammades dock att det längre ned i statistiken doldes ett tämligen historiskt faktum.

Efter att ha varit marknadsledande i Sverige i snart sagt ett halvt sekel tappade Volvo förstaplatsen i augusti. Under augusti registrerades 2 382 nya Volkswagen-bilar, vilket ger en marknadsandel på 13,4 procent. Volvo, å sin sida, mäktade bara med 2 307 nya bilar och en marknadsandel på 13 procent. Volkswagen har gått framåt rejält jämfört med förra årets augustimånad då marknadsandelen var 9,7 procent. Enligt Volkswagen själva är det främst Golf, Golf Variant och Tiguan som bidragit till framgången. Med tanke på de kommande lanseringarna av Passat CC, Scirocco och nya Golf ser framtiden fortsatt ljus ut för Volkswagen i Sverige. Volvo förklarar å sin sida nedgången med att försäljningen av V70 till privatpersoner har gått trögt under sommaren. Volvos presschef Bo Larsen säger till E24 att det finns ovanligt många begagnade V70 på marknaden. Privatpersonerna har tenderat att köpa en ett par år gammal V70 i stället för en ny.

Det totala antalet nyregistreringar i augusti minskade med 23,2 procent jämfört med föregående år. För miljöbilarna ser det däremot fortsatt ljust ut. De miljöklassade bilarna ökade med hela 49 procent i augusti.

– De minskade bilregistreringarna i augusti förklaras framför allt av en svagare konjunktur, men beror också till viss del på att det var två färre registreringsdagar i augusti i år, säger Bertil Moldén. Två färre registreringsdagar motsvarar en nedgång på cirka 10 procent.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr