Volvo köper och räddar företag bakom apptjänst

I fredags släpptes nyheten att Volvo Cars köper upp det amerikanska startup-företaget Luxe som tillhandahåller ”parkeringsbetjänt-tjänster” via en app. För Volvo innebär det att man bygger ut sin verksamhet i Silicon Valley.

Hur mycket Volvo betalat för Luxe är hemligt.

Volvo tar i och med köpet över både Luxes tillgångar och personal. Samtidigt breddar man sin verksamhet i Silicon Valley som främst fokuserar på utvecklandet av digitala produkter och tjänster.

Men vad jobbar då Luxe med?

Luxes tjänst går ut på att kunden via en app kan beställa en betjänt som parkerar kundens bil.

I ett uttalande har Volvo sagt att man köper Luxe eftersom man är intresserade av teknologin bakom appen. Bland annat de avancerade algoritmer appen använder för att ”dirigera , logistikplanera och förutse ankomsttid”.

”Vår vision är en framtid där teknologi förenklar livet så att du aldrig behöver stanna på en bensinmack, åka till en biltvätt eller till och med åka till verkstaden. Förvärvet av Luxe är ett steg närmare det målet”, säger Atif Rafiq, chef för Volvos digitala avdelning, i ett uttalande.

Volvo testar just nu ett pilotprojekt i San Francisco som går ut på att erbjuda Volvo-ägare tankning ”on demand” via en app.

För Luxe kom uppköpet i kanske sista sekunden. Företaget, som som mest värderades till 110 miljoner dollar, stängde i april ner sin app efter fyra års verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha kämpat mot växande konkurrenter som Uber.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!